Volvokoncernen

Volvo Lastvagnar introducerar nionde nya lastbilsmodellen på tre år

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2003 14:13 CEST

Volvo Lastvagnar lanserar idag nya Volvo NH i Brasilien. Detta är den nionde nya modellen som företaget lanserat de senaste tre åren. Det globala produktprogrammet är med Volvo NH helt förnyat.

Volvo NH är en nosbyggd lastbil som första gången presenterades 1998. Lastbilen är framtagen för den sydamerikanska marknaden och tillverkas i Brasilien.

Den totala investeringen för det nya tunga lastbilsprogrammet i Sydamerika uppgår till ca 35 MUSD. Detta utgör en del av de 100 MUSD som tidigare har aviserats för investeringar i Brasilien. Ytterligare 35 MUSD av detta belopp svarar Volvo VM för – en ny mindre lastbil i klassen 17 till 23 ton, som introducerades i början av september.

Volvo Lastvagnar har funnits i Brasilien i drygt 25 år och vid anläggningen i Curitiba produceras såväl hytter som motorer till lastbilar. Dessutom byggs här även Volvo-bussar.

Volvo Lastvagnar är idag marknadsledande i segmentet över 16 ton i Brasilien. Totalmarknaden är på ca 14 000 tunga lastbilar per år. Samtidigt med Volvo NH lanseras också nya Volvo FH och Volvo FM i Sydamerika. Volvo har därmed förnyat hela produktprogrammet i Sydamerika.

"Vi har idag ett mycket konkurrenskraftigt produktprogram i alla världsdelar," säger Jorma Halonen, vd för Volvo Lastvagnar.

"Varje ny lansering de senaste åren har resulterat i en kraftigt ökad efterfrågan på våra produkter och vi har konstant ökat våra marknadsandelar på de flesta marknader runt om i världen."

För ytterligare information, vänligen kontakta Claes Claeson, 031-66 39 08 eller 0708-36 39 08