Volvokoncernen

Volvo Lastvagnars hyttfabrik i Umeå tar ytterligare steg för att förbättra miljön

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2006 10:05 CET

Volvo Lastvagnar i Umeå kommer i framtiden att även måla plastdetaljer i det nya täcklacksmåleriet för att minska den totala miljöbelastningen. Det innebär en investering på 138 miljoner kr som är steg 2 i den totala investeringen på 650 miljoner kronor. Volvo Lastvagnar ökar därmed kvaliteten ytterligare för att möta kundkraven på bättre finish på lastbilarna.

Investeringen i plastmålning innebär förändringar inom både teknik och logistik, där måleriet får fler robotar i både grundlack- och täcklacksanläggningarna, samt en helt ny box för kontroll och justering.

”Förändringarna görs av både kvalitets-, kostnads- och miljöskäl. Det är stora synergier att måla både hytten och dess detaljer i ett och samma flöde”, säger Lage Lindfors, platschef vid Volvo Lastvagnar i Umeå.

”Volvo står för kvalitet, säkerhet och miljö, och nu har Volvo Lastvagnar ett komplett måleri i världsklass med fokus på våra kärnvärden”, säger Lage Lindfors.

2006-11-28

För ytterligare information, vänligen kontakta Claes Claeson, tel 031-663908 eller mobil 0708-363908. E-mail claes.claeson@volvo.com

Volvo Lastvagnar tillhandahåller kompletta transportlösningar för professionella och affärsfokuserade kunder Företaget erbjuder ett komplett produkterbjudande med medeltunga till tunga lastbilar med ett starkt global nätverk av 3 000 serviceställen i mer än 130 länder. Under 2005 sålde Volvo Lastvagnar 104 000 lastbilar över hela världen. Volvo Lastvagnar ingår i Volvokoncernen, en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster.