Ynnor AB

Volvo – svenska kvinnors favoritbil

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2012 10:42 CET

Volvo är svenska kvinnors favoritbil. Men kvinnor äger bara knappt hälften så många bilar som män. Det visar färsk statistik från som bilregistret som Tjänstebilsfakta har tagit fram på internationella kvinnodagen, 8 mars.

Svenska kvinnor kör helst Volvo. Volkswagen är näst mest populärt och Toyota är tredjevalet. Tyska prestigemärken hamnar längre ner på kvinnornas topp tio-lista än på männens. Audi är nionde största märke bland kvinnor, medan det är sjätte störst bland män, som också gärna äger BMW och Mercedes.

Kvinnor föredrar generellt mer modest prissatta bilar från Frankrike (Renault, Peugeot), Tyskland (Ford, Opel) och Tjeckien (Skoda). Saab är bara femtestörst bland kvinnor, medan den nu konkursade tillverkaren är tredje störst bland män.

Det är också tydligt att männen är mer enkelspåriga i sitt bilval. Bland män är Volvo mer än 2,7 gånger större än närmaste konkurrenten Volkswagen. Bland kvinnor är Volvo bara cirka 50 procent större än Volkswagen.

Kvinnornas tio mest populära märken uppgår till totalt 959 966 bilar på svenska vägar, medan motsvarande lista för männen innehåller mer än dubbelt så många bilar, 1 961 038.

Kvinnors tio i topp

Opel: 100 598
Mercedes-Benz: 95 639
Peugeot: 90 710

Räknar man in även företagsköpare och tittar på landets totala vagnpark, är Volvos dominans också total. Med hjälp av 3 591 nya Volvobilar i februari, passerade Volvo dessutom miljonstrecket. Nu rullar totalt 1 000 633 stycken Volvobilar i landet. Det är mer än dubbelt så många som tvåan Volkswagen med 458 873 stycken. Saab är trots konkursen Sveriges tredje största märke, och kommer att så förbli ett tag framöver. Närmaste konkurrenten Toyota är drygt 36 000 bilar efter.

Topp tio svenska vagnparken
Volvo: 1 000 633
Volkswagen: 458 873
Saab: 323 046
Toyota: 286 683
Ford: 270 414
Audi: 218 517
Renault: 179 306
Opel: 170 692
Peugeot: 166 033
BMW: 162 702

Tjänstebilsfakta är Sveriges mest kompletta webbtjänst för dig som arbetar strategiskt med ditt företags bil-, finans-, hanterings-, skatte- och policyfrågor.

För kommentarer, kontakta Ronny Svensson, 040-699 77 11

Ynnor AB, Tel: 040-35 48 78, Fax: 040-611 02 10, www.ynnor.se

Länk till foto på Ronny Svensson: http://www.ynnor.se/media/default.asp?sub=pressbilder