Volvokoncernen

Volvochefen utsedd till ledande inom miljö

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2003 15:44 CEST

Volvokoncernens chef Leif Johansson har av miljöcheferna på Sveriges 100 största bolag utsetts som den svenska företagsledare som är mest pådrivande inom miljö- och etikfrågor.

Enkäten genomfördes av miljötidningen Dagens Miljö under augusti månad. Miljöcheferna på Sveriges 100 största bolag fick svara på frågan "Vilken svensk företagsledare är mest pådrivande inom hållbar utveckling"? Nära ¾-delar av de tillfrågade cheferna svarade "Leif Johansson". Leif Johansson har som företagsledare varit engagerad i miljöfrågor under många år och som chef för Sveriges största företag har han fortsatt att lyfta fram frågorna inom miljöområdet.

"Det är självklart hedrande och roligt att så många miljöchefer framhåller just mitt namn. Omsorg om miljön är sedan mer än 30 år ett av Volvokoncernens kärnvärden och Volvo har som ambition att vara absolut bäst i klassen när det gäller miljö inom stort sett alla våra produktslag", säger Leif Johansson i en kommentar.

"Det är viktigt att se till den affärsmässiga helheten och komma ihåg att miljö handlar om hur vi använder resurser och därmed också om ekonomisk effektivitet. När vi lanserar mer och mer bränslesnåla motorer erbjuder vi våra kunder mer kostnadseffektiva produkter samtidigt som vi också bidrar till en bättre miljö", säger Leif Johansson.

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27