Volvokoncernen

Volvokoncernen får godkännande för etablering av finansbolag i Kina

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2005 13:53 CEST

Volvokoncernen har fått ett godkännande från den kinesiska regeringen gällande etableringen av ett helägt finansbolag i Kina. Ansökan lämnades in i augusti i år och i och med godkännandet räknar Volvokoncernen med att kunna ha alla förberedelser klara inom sex månader och starta verksamheten under 2006.

Finansbolaget kommer att erbjuda finansiella tjänster åt kunder och återförsäljare inom kommersiella transporter.

”Det känns mycket uppmuntrande att vi fick godkännandet tidigare än vad vi hade räknat med,” säger Gordon Chan, chef för Asienverksamheten inom Volvo Financial Services. ”Normalt sett brukar det ta tre till sex månader men nu tog det bara två månader. Vi är mycket tacksamma för det stöd vi fått från de kinesiska myndigheterna och vi håller nu på att förbereda för etableringen med allt vad det innebär i form av rekrytering, IT-utveckling, kontorsrenoveringar och annat.”

Det nya bolaget ska heta Volvo Group Automotive Finance (China) Ltd och ha sitt säte i Beijing.

2005-10-13

För ytterligare information, vänligen kontakta David Freilich, Volvo Financial Services, +1 201 802 7706

Volvo Financial Services (VFS) hanterar Volvokoncernens verksamhet inom kundfinansiering och försäkring samt internbank, fastighetsförvaltning och relaterade tjänster. VFS har omkring 1.100 medarbetare, är verksamt i över 30 länder och hanterar ca 10 miljarder USD i tillgångar. Volvokoncernen är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer.