Volvokoncernen

Volvokoncernen inviger anläggningar i Dubai

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 09:02 CET

Volvokoncernen har invigt nya koncerngemensamma kontors- och distributionsanläggningar i Dubai, Förenade Arabemiraten. Anläggningarna består av en distributionscentral, ett kompetenscenter och representationskontor för Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och Volvo Bussar.

Distributionscentralen i Dubai ska leverera reservdelar till återförsäljare för Volvo, Mack och Renault Trucks på olika nyckelmarknader i Mellanöstern. Det strategiska läget i Dubai ger en förbättrad tillgång på reservdelar, förkortade ledtider och därigenom lägre transport- och lagerkostnader. För närvarande finns över 20 000 artiklar i lager till Volvos lastvagnar, anläggningsmaskiner och bussar.

Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och Volvo Bussar kommer även att satsa mer på kompetensutveckling inom regionen genom att öppna ett regionalt kompetenscenter. Centret kommer att användas för att utbilda de lokala importörerna, som i sin tur kommer att utbilda den lokala personalen enligt konceptet Train The Trainer.

Kompetenscentret är utrustat med lokaler för fordons- och maskinutbildning samt för utbildning inom komponenter. Lokalerna har plats för utbildningar för över 100 personer samtidigt.

Anläggningen inrymmer även regionala representationskontor för Volvo Lastvagnar, Volvo Construction Equipment och Volvo Bussar. Som en följd av de nya lokalerna finns nu enheten Volvo Group Middle East samlad under en adress i Dubai för samtliga affärsområden och affärsenheter inom koncernen.

2006-03-20

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27, 0705-59 11 49

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 82 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter över 200 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm och på NASDAQ i US