Volvokoncernen

Volvos motorer får godkännande enligt nya amerikanska miljökrav

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2006 08:46 CET

Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten, Environmental Protection Agency, har godkänt Volvokoncernens nya motorfamilj i enlighet med de skärpta utsläppskrav som träder i kraft i Nordamerika den 1 januari 2007. Därmed är Volvokoncernen en av de första lastbilstillverkarna att få sina motorer godkända i enlighet med US07.

Volvos motorer (D-serien och MP-serien) certifierades av EPA för de stränga utsläppskrav, US07, som gäller alla dieselmotorer som byggs efter den 1 januari 2007 för tunga lastbilar för den nordamerikanska marknaden. De nya kraven minskar de tillåtna utsläppen av kväveoxider (NOx) med 50 % och utsläppen av partiklar (sot) med 90 % från dagens redan låga nivåer.

Volvo Lastvagnar i Nordamerika och Mack testar för närvarande den nya motorserien, både i kundernas vagnparker och internt, bland annat på höga höjder och under extrema klimatförhållanden. Bara de interna motortesterna omfattar motsvarande mer än 300 000 mils körning.

2006-11-15

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, 031-66 11 27 alt 0705-59 11 49

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 82 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter över 200 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm och på NASDAQ i US