Vostok Nafta

VOSTOK NAFTA ANSTÄLLER ETT ERFARET TEAM MED AVSIKT ATT FOKUSERA PÅ PRIVATE EQUITY-INVESTERINGAR

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 09:31 CEST

Vostok Nafta Investment Ltd. ("Vostok Nafta" eller "Bolaget") är stolta över att kunna tillkännage att Bolaget anställt ett erfaret team bestående av tre utomordentligt proffessionella ryska medborgare, som ska fokusera sitt arbete på private equity-investeringar i Ryssland och rysslands grannländer.

Alexander Kim, Julia Kiseleva och Dmitry Kozelkov kommer att påbörja sin anställning hos Vostok Nafta med omedelbar verkan, och kommer att vara baserade vid Vostok Naftas representationskontor i Moskva.

Alexander Kim var fram till nyligen Head of Project Development hos IFC Metropol, en rysk grupp verksam inom det finansiella området samt inom investeringar. Han var där bland annat ansvarig för att etablera ett joint venture med Lundin Mining Corporation för att hantera utbyggnaden av Ozernoye-fyndigheten i östra Sibirien - en av de största outvecklade zink/bly-fyndigheterna i världen. Alexander Kim var under denna period också medlem av styrelsen i MBC (East Siberian Metals), IFC Metropols dotterbolag med ansvar för gruppens gruvprojekt.

Dessförinnan arbetade Alexander Kim som Director of Equity Strategy vid Renaissance Capital under åren 2004 - 2005, och som Senior Equity Strategy analyst hos Morgan Stanley under perioden 1996 - 2001.

Under åren 2001 till 2003 var Alexander Kim dessutom verksam som rådgivare till the Head of the Economic Department of the Presidential Administration of the Russian Federation. Han har en examen från Moscow State University samt en MBA från Oxford University.

Julia Kiseleva kommer närmast från Deutsche Bank i Moskva. Under de senaste fyra åren har Julia arbetat för den ledande ryska investmentbanken UFG, och sedan för Deutsche Bank. Hon fick under sin tid på UFG/Deutsche Bank en omfattande erfarenhet i att rådge lokala och multinationella företag kring publika aktieerbjudanden, fusioner och förvärv och har också hjälpt en lång rad klienter att formulera och implementera strategier.

Julia hade en ledande roll i ett antal betydande transaktioner inom en rad sektorer, inklusive börsnoteringen av det första matvarudetaljhandelsföretaget i Ryssland - Seventh Continent, som noterades 2004. Dessutom hade Julia en ledande roll i börsnoteringen av den största ryska juiceproducenten, Lebedyansky, år 2005. Hon har också agerat rådgivare åt Vimpelcom och Baring Vostok Capital Partners avseende transaktioner hänförliga till samgåenden och förvärv. Under de senaste två åren har Julia arbetat med ett antal affärer i fastighetsbranschen.

Innan Julia Kiseleva blev anställd hos UFG/Deutsche Bank arbetade hon, under åren 2001-2003, som analytiker inom Due Diligence-gruppen vid Corporate Finance-avdelningen på Ernst & Young i Moskva. Där var hon involverad i ett brett spektrum av due diligence-projekt inom en rad olika industrier. Julia Kiseleva har en magisterexamen i Ekonomi och Management från Moscow State University.

Dmitry Kozelkov var fram till nyligen Deputy Head of the Investment Department på Sistema Project, en affärsenhet inom det ryska konglomeratet AFK Sistema.

Under sin tid på Sistema var Dmitry Kozelkov engagerad i att identifiera, utvärdera och förhandla kring ett stort antal attraktiva investeringsprojekt för förvärv inom en rad olika branscher. Han var också utsedd till ledande befattningar i dessa projekt vid ett antal tillfällen.

Dmitry Kozelkov, som också har arbetat som jurist och biträdande jurist vid ett flertal ryska advokatfirmor, har en juridisk examen samt en MBA från The Classical Business School i Moskva.

Samtidigt som Vostok Nafta anställer dessa tre individer har Zorigto Sakhanov kontrakterats som senior adviser åt Vostok Nafta. Zorigto Sakhanov har tidigare agerat rådgivare åt ledande japanska institutioner - så som Nikko Cordial Securities, IHI Corporation, Japan Bank for International Cooperation (JBIC) och Sumitomo Corporation med avseende på affärsklimat och möjligheter i Ryssland.

Zorigto Sakhanov är född i republiken Burjatien i östra Sibirien och har en doktorsgrad i ekonmomi från Moscow Academy of Management.

"Jag är mycket glad över att kunna välkomna en sådan erfaren grupp av nya medarbetare till Vostok Nafta. Jag är övertygad om att dessa individer genom sin gemensamma erfarenhet på ett högst betydande sätt kommer att bidra till ett fortsatt skapande av aktieägarvärde i Vostok Nafta, särskilt när det gäller private equity-investeringar", säger Vostok Naftas vd Per Brilioth.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Robert Eriksson, Head of Investor Relations: +46 701 11 26 15