Voxema AB

Voxema söker testpiloter bland skolor för digital röstförstärkare

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2013 14:52 CET

Tillsammans med logopeder har Voxema AB utvecklat världens första digitala röstförstärkare. Det finns två olika inställningar – en för viskande tal och den andra för normal samtalston – vilket snabbt går att skifta. Rösten bär fram bättre, då talet är tydligare och befriat från smackljud och brus. Ljudet kan höjas och sänkas efter behov – uteffekten är dubbelt så hög jämfört mot vilken analog röstförstärkare som helst. Filtreringssystem ger ett tydligare tal. Programmet är anpassat för olika typer av röstproblematik. Programmet tar bort all rundgång – något som är ett måste ur användarsynpunkt.

60 procent av de patienter som kommer till röstlogopeder är lärare. Rösten är ett arbetsmiljöproblem och det har även Arbetsmiljöverket uppmärksammat i ny förordning. Voxema AB har utvecklat den första helt digitala röstförstärkaren som avlastar rösten och förtydligar talet på flera nivåer. Rösten bär fram bättre, då talet är tydligare och befriat från smackljud och brus. Ljudet kan höjas och sänkas efter behov. Filtreringssystem ger ett tydligare tal. Programmet tar bort all rundgång. Kort sagt avlastar den digitala röstförstärkaren rösten i olika situationer och sparar rösten enormt. Med röstförstärkaren sparar man rösten och undviker onödiga sjukskrivningar. Undervisningen blir dessutom bättre med ett tal som når fram. I och med att röstförstärkaren är digital kan man även koppla in externa högtalare i lokalen och då når man fram till större klasser. Lärare som elever kan snabbt använda VoxAmp™.

Innan sjukskrivningarna kommer på grund av problem med rösten - så borde man skaffa några digitala röstförstärkare till arbetsplatsen. Oavsett om man är lärare eller elev och på morgonen känner problem med rösten så kan man snabbt hänga på sig röstförstärkaren och få röstavlastning.

Vi söker nu rektorer och förskolechefer som förstår nyttan av att pröva detta under några veckor. En snabb insats och sparar rösten och utvecklar inte röstproblem genom överansträngning. Programmet anpassar sig efter talet hos den som bär röstförstärkaren.

Hör av dig till Voxema AB och bli testpiloter.

Maila jan@voxema.se.

Voxema AB har utvecklat en digital röstförstärkare - VoxAmp. Programmet i röstförstärkaren anpassar sig efter det tal som och omständigheter som den utsätts för. I och med att ljudet återges digitalt upplevs ljudet också vara ”äkta” dvs så nära den egna rösten man kan komma. Alla andra röstförstärkare bearbetar och återger ljudet analogt. Programmet är framtaget i nära samarbete med ledande logopeder och introduceras nu på en världsmarknad.