Voxway

Voxway lanserar Nyhetstelefonen - nu blir textflöden från Internet tillgängliga för alla

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 14:57 CEST

Med Nyhetstelefonen får användare tillgång till informationsflöden från nätet utan att behöva använda någon dator. Användaren ringer ett telefonnummer (kostar som ett lokalsamtal) och får nyhetsflöden upplästa för sig i telefonen via talsvar. Med andra ord: RSS-formatet blir nu tillgängligt som tal - via ett telefonsamtal. Det enda som krävs är att personen registrerar sig på Nyhetstelefonens sajt och väljer det flöde som är av intresse.

Den nya tjänsten är unik i sitt slag och utvecklades tack vare bidrag från Internetfonden. Tjänsten är gratis för användarna och riktar sig till en bred målgrupp. Det kan bland annat handla om personer som idag har begränsade möjligheter att dra nytta av RSS-teknik, tex personer med synskador och dyslektiker. Ett annat exempel är personer som helt enkelt behöver få tillgång till den senaste informationen snabbt - men som av olika anledningar föredrar en uppläst version, till exempel bilförare eller personer på resande fot som för tillfället inte har tillgång till Internet.

Förutom den kostnadsfria tjänsten, som kräver registrering på Nyhetstelefonen.se, erbjuder Voxway också möjlighet för de som publicerar ett RSS-flöde att utöka sin tillgänglighet helt utan registrering från användarens sida. År 2010 har av regeringen utsetts till tillgänglighetens år och ett av målen är att förbättra de svenska myndigheternas kommunikation till medborgarna via e-tjänster. Med Nyhetstelefonen kan myndigheter och organisationer förbättra sin webbsajts tillgänglighet genom att erbjuda tjänsten via ett eget telefonnummer. Personer som ringer detta nummer får de nyhetsflöden som finns på webbsajten upplästa i telefon utan att behöva ha tillgång till en dator. Det här innebär bland annat att personer med synskador får tillgång till exakt samma information som finns på webben och inte - som ofta är fallet idag - enbart ett urval, samt att nyheterna finns tillgängliga så snart de lagts ut på webben.

Tobias Öhman, grundare och VD på Voxway, kommenterar: "Vi är glada att kunna erbjuda RSS-tjänster åt personer som fram till idag inte kunnat dra nytta av tekniken. Där fyller Nyhetstelefonen en stor funktion. Han fortsätter:"Med vår teknik kommer dessutom myndigheter och statliga verk att kunna göra sina RSS-flöden mobilt tillgängligare för alla Sveriges invånare på ett kostnadseffektivt sätt. Vi hoppas att svenska myndigheter kommer att prioritera de här frågorna och satsa på just en teknik som erbjuder en förbättrad och mer demokratisk kontakt till samhällets samtliga medborgare ."

För mer information, kontakta pressansvarig eller logga in på: www.nyhetstelefonen.se.

Presskontakt:

Jeanette Vikbacka Castaing

Open2Europe

j.castaing@open2europe.com

Om Voxway:

Voxway AB är ett privatägt företag som grundades 1999 med talsvarstjänster för företag som affärsidé. Voxways talsvarstjänster kännetecknas av driftsäkerhet och smidig integration mot kundernas befintliga webbaserade lösningar. Sedan starten har Voxway utvecklat, driftsatt och underhållit hundratals nyttotjänster samt voice-tjänster inom mobil marknadsföring åt kunder såväl i Sverige som utomlands.

Så här fungerar Nyhetstelefonen:

• Användaren registrerar sig med namn och mobilnummer på www.nyhetstelefonen.se.
  • På webbsidan lägger användaren in det RSS-flöde som han eller hon vill ska läsas upp när användaren ringer till Nyhetstelefonen. Flödet kan väljas från alla hemsidor som har RSS-funktion. Flera vanliga sajters flöden finns redan inkluderade på Nyhetstelefonen.se.
  • När användaren vill få sin information, ringer han eller hon till 0771-888999 (kostar som ett lokalsamtal), där de senaste inläggen läses upp via talsvar i telefonen.