Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Wångens examenslopp gav PR för drygt 1,5 miljoner kronor

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2012 07:15 CEST

Wångens examenslopp under Elitloppshelgen väckte stort intresse hos medier över hela landet. För första gången någonsin fick gymnasie- och högskoleelever ett eget lopp under Sveriges och ett av världens största travevenemang. PR-värdet av examensloppet beräknas till drygt 1,5 miljoner kronor visar Wångens sammanställning.

- Vi har arbetat mycket målmedvetet för att skapa uppmärksamhet kring loppet och våra studenter. Genom att öka uppmärksamheten understryker vi att det var och är ett utmärkt sätt att lyfta fram morgondagens stjärnor och vi hoppas givetvis på en fortsättning, säger Ronney Wickzell, marknads- och kommunikationsansvarig på Wången.

Examensloppet på Solvalla vanns av Joel Uhrberg med hästen Stensro Macho, tränad av pappa Thomas Uhrberg. Joel har studerat tre år på Wångens gymnasium och har efter studentexamen i juni börjat sommarjobba hos Åke Svanstedt.

Flera av de deltagande kuskarna blev omskrivna inför själva examensloppet. Därtill kan läggas ett flertal TV- och radioreportage som sammanlagt gav examensloppet 20 minuters TV-tid i SVT och TV4 Sport och 15 minuter i några av Sveriges radios lokala kanaler.

- Examensloppet gav publicitet från Helsingborg i söder till Skellefteå i norr och det har givit ungdomarna en ny, viktig erfarenhet – medievana. Begreppet annonsvärde eller PR-värde är omdiskuterat, men många företag och delar av PR-branschen använder det alltjämt. Drygt 1,5 miljoner kronor är ett utmärkt PR-värde för det här loppet, säger Ronney Wickzell.

För mer information, kontakta:

Ronney Wickzell, marknads- och kommunikationsansvarig Wången, 070-641 74 08

Wången är travsportens riksanläggning, beläget i Alsen mellan Östersund och Åre. Wången AB omsätter 40 miljoner kronor och har 40 anställda. Här studerar cirka 200 av morgondagens trav- och islandshästaktiva genom gymnasie-, vuxenstudie-, folkhögskole och universitetsnivå. På Wången bedrivs också forskningsprojekt i samarbete med Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU).