MaskinExpo Sweden AB

Wacker Neuson WL95 – hjullastare i ny prestandaklass

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2019 15:23 CEST

Hjullastaren Wacker Neuson WL95 lyfter materialhantering till en ny dimension och bildar en ny prestandaklass när det gäller tipplast och tryckkraft. Maskinförarens komfort är maximal, vilket betyder mycket för både arbetsglädje, ergonomi och produktivitet. Nya WL95 visas av Strengbohm Eneby AB på årets MaskinExpo, den 23–25 maj.

Användningsområdena för Wacker Neuson WL95 är många. Storleken och prestandan gör den till en uppskattad resurs i materialhantering inom exempelvis anläggning, industri och jordbruk. Den är en utmärkt resurs även när det handlar om snöröjning.

Sett till förarmiljön bjuder maskinen på en stor, helglasad förarhytt med utmärkt sikt runtom. Förarplatsen har multifunktionell joystick och smidig hydraulinställning via jog dial.

Automatisk skopåterföring

Verktygshållarens läge kan sparas med en enkel knapptryckning. Knappen för detta är väl placerad på joysticken. Under nästa lastningsprocess kan verktyget gå tillbaka till exakt samma läge. Det ger föraren möjlighet att arbeta snabbt, med hög komfort och precision vid återkommande uppgifter, till exempel stapling eller påfyllning av containrar med fast höjd.

Midjestyrning och bakre svängaxel

Trånga kurvor, små stigningar – varje byggarbetsplats har sina utmaningar. För att köra transportgodset säkert till målet är WL95 utrustad med midjestyrning och svängaxel. Den garanterar optimal rörlighet och dragkraft i alla situationer. Styrvinkeln är generöst utformad till 40 grader. Vändradien över däcken är 4,90 meter och innerradien ligger på 2,45 meter.

Ny kraftfull växellåda

Hjullastaren är utrustad med Ecospeed Pro, som är en steglös hydrostatisk växellåda. Den är precis lika kompakt och energieffektiv som traditionella drivningar, men uppnår betydligt högre dragkrafter och körhastigheter. WL95 accelererar därigenom helt jämnt upp till 40 kilometer per timme – utan ryck och dragkraftsavbrott.

Servicevänligheten är optimal genom halvt tippbar hytt, bred öpppningsbar motorhuv och avtagbar stötfångare.

• Maskinvikt: 10 390 kg
  • Maximal höjd skopvridpunkt: 3 820 mm
  • Skopkapacitet, standardskopa: 1,55 m³
  • Tipplast med skopa rak maskin: 6 529 kg
  • Tipplast med skopa vinklad maskin: 5 748 kg
  • Släpvagn: Upp till 18 ton

• För mer information, kontakta:
    Petra Schjött
    Strengbohm Eneby AB
    Tel:: 016–48 14 60, 016–35 01 76
    petra.schjott@strengbohm.se
    www.strengbohm.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se