Hallands Konstmuseum

Wästbygg utsedd för om- och tillbyggnad av Hallands Konstmuseum

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2016 09:54 CEST

Sedan beslutet kring om- och tillbyggnad av Hallands Konstmuseum fattades hösten 2014, har ett lokalprogram formulerats och Halmstads kommuns fastighetskontor förberett upphandling av samverkansentreprenad. Utvärderingen är nu klar och projektgruppen kan presentera Wästbygg AB som samverkanspartner.

Syftet med om- och tillbyggnaden är att skapa ett tillgängligare museum med större möjligheter. De nya lokalerna ska även uppfylla dagens klimat- och säkerhetskrav och slutresultatet ska vara till belåtenhet för alla inblandade, särskilt för besökarna.

- Vi ser fram emot att gå vidare tillsammans med Wästbygg. Vi har ett stort förtroende för dem och värderar deras gedigna kunnande inom hållbarhet, säger Magnus Jensner, museichef, Hallands Konstmuseum och Lennart Edberg, projektledare på Fastighetskontoret, Halmstads kommun.

I nästa skede kommer Wästbygg i samverkan med Hallands Konstmuseum, Fastighetskontoret i Halmstad samt representanter för finansiärerna Region Halland och Halmstads kommun, att anlita arkitekt och andra underleverantörer. Sedan fortsätter projekteringen innan det är dags att sätta spaden i jorden.

Museet stänger sina portar sista helgen i oktober och erbjuder då ett fullspäckat finalprogram. Den nya museibyggnaden beräknas stå klar 2018 men fram till dess gör Hallands Konstmuseum inte avkall på den publika verksamheten:

- Vi fortsätter med våra populära stadsvandringar och erbjuder verksamhet på Friluftsmuseet Hallandsgården under sommarsäsongen. Dessutom planerar vi ett antal andra spännande aktiviteter under den här tiden och vi kommer att hålla kontinuerlig kontakt med allmänheten och informera om dessa, säger Magnus Jensner.

-----------------------

Om- och tillbyggnaden av Hallands Konstmuseum finansieras av och sker i samarbete mellan Region Halland, Halmstads kommun och Stiftelsen Hallands Länsmuseer. Nya och ändamålsenliga lokaler ska medverka till att förverkliga den regionala utvecklingsstrategin enligt Hallands Kulturplans mål och intentioner, Halmstad kommuns vision och mål att vara ett konstcentrum med nationell och internationell ryktbarhet och att museet genom sin
verksamhet ska bidra till att utveckla spets, kvalité och förnyelse inom konst och kultur och
utveckla Halland som en av Sveriges mest attraktiva konstregioner.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Jensner, museichef, Hallands Konstmuseum
magnus.jensner@hallandskonstmuseum.se