Masomenos AB

Wakami - handgjorda, rättvisa och positivt laddade smycken snart i Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2013 09:11 CET

Med start vid midnatt den 6 februari kommer för första gången Wakamis accessoarer att finnas tillgängliga i Sverige. Dags för smyckesintresserade i landet att stifta bekantskap med en för Skandinavien ny aktör, en serie egensinniga kollektioner – och en imponerande insats för utvecklingen i ett mycket fattigt land.

Wakami är ett ansvarstagande varumärke som designar modeaccessoarer, influerade av äldre släktens kulturer och anpassade för att nyttja den hantverkskicklighet som sedan århundraden odlats på Guatemalas landsbygd. Men det är också en del av ett större projekt, som dels syftar till att ge en egen inkomst till framför allt landsbygdens kvinnor, dels bidra till utvecklingen i byarna där de bor.

Äventyrlig stil
För de svenskar som nu möter Wakami för första gången, blir det kanske framför allt ett möte mellan en urban, äventyrlig stil och mer rustika uttryck med djupa rötter. Ofta är smyckena utformade för att berätta en legend från mayaindianernas rika traditioner, eller påminna bäraren om vad som viktigt i livet.

– Det är smycken som verkligen är roliga att bära, säger Annika Paredes Rinman, en av de två grundarna av Masomenos, det unga svenska företag som nu importerar Wakamis produkter.

– Det märks att de har en historia, i dubbel bemärkelse.

Delar Wakamis dröm
– Sedan delar vi innerligt Wakamis dröm; att alla ska kunna bo i riktiga hus med rent vatten; att alla barn ska få gå i skolan och att resurserna ska fördelas rättvist. Guatemala är oss mycket kärt och anledningen till att vi startade Masomenos, fortsätter hon.

Milstolpe för Wakami
– Vi är mycket upprymda över att få påbörja vårt äventyr i Sverige, säger Paola Cuevas, ansvarig för Wakamis Europanärvaro. Mest säljer Wakami i USA. Hittills har den europeiska försäljningen tagit fart i framför allt modemedvetna Italien och Spanien, men man hoppas givetvis kunna expandera ytterligare. En partner i Sverige är därför en milstolpe.

Startar smått för att bredda
Säljstarten sker natten till den 6 februari när de första Wakami-produkterna blir tillgängliga i Masomenos webbutik.

Först ut är ett begränsat urval armband och halsband från kollektionerna Earth Bracelet, Life Is What You Make of It, Noir och Elements of Life. Senare i vår kommer bland annat produkter i serierna Planets och Amuletos.

Under våren kommer Wakamis svenska sortiment att växa och också att dyka upp hos utvalda återförsäljare.

I det unga aktiebolaget Masomenos verksamhet krockar månghundraårig hantverkstradition med dagens uttryck och material. I samarbete med skickliga småproducenter i Guatemala erbjuds smycken, prydnader och andra vackra ting åt den nordiska marknaden. Masomenos är också svensk generalagent för Wakami, ett socialt medvetet varumärke inom design och modeaccessoarer.

Styrelsens säte är Mölndal, Västra Götaland.

Masomenos externkommunikation hanteras av Tutman.

PS. Var snälla mot varandra.