Masomenos AB

Wakami - se ursprunget och drömmen

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2014 08:52 CEST

En konsthantverkare från en bergsby i Guatemala räknar pärlor till ett Wakami-armband

Wakami är modedesign och rik tradition i en kraftfull remix. Men det är också fairtrade av ett ovanligt slag. Här berättar grundaren Maria Pacheco och hennes amerikanska samarbetspartners Eric och Ryan Dedola om kärnan i konceptet.

– Vi säger alltid att Wakamis smycken inspirerar dem som köper dem, men förändrar livet för de som gör dem, berättar Maria.

– Kvinnorna i byarna vet att deras drömmar kan bli verklighet och det är en stor förändring.

– Drömmen för oss är att ha noll undernäring, 100 procent skolnärvaro, att floderna är rena, att allt återvinns, att alla odlar ekologiskt... Det är drömmen vi bjuder in hela världen att dela, fortsätter hon.

Den här filmen ger en snabb inblick i vad som gör Wakami framgångsrikt och grundidén med arbetet: att skapa livsavgörande inkomster för kvinnor i otillgängliga samhällen i Guatemala.

Videon är försedd med svenska undertexter. Klicka på textningssymbolen för att välja svenska.

Masomenos AB

I det unga aktiebolaget Masomenos verksamhet remixas månghundraårig hantverkstradition med dagens uttryck och material. I samarbete med skickliga småproducenter i Guatemala erbjuds smycken, prydnader och andra vackra ting åt den nordiska marknaden. Masomenos är också exklusiv Sverige-distributör för Wakami, ett socialt medvetet och fairtrade-certifierat varumärke inom design och modeaccessoarer.

Styrelsens säte är Mölndal, Västra Götaland.

Eklanda Höjd 36
431 59 Mölndal