Walborg Kommunikationsbyrå AB

Walborg gav ut årets fackbok 2010

Pressmeddelande   •   Okt 29, 2010 13:57 CEST

”För en text där subjektet underkastar sig resan, välgjorda bilder och ett superbt omslag” – så löd juryns motivering då Svenska Publishing-Priset i kategorin ”Årets fackbok 2010” delades ut till Walborg Bokförlag för boken Äntligen Vilse.

Under mer än 20 år har Jörgen Ulvsgärd upplevt världen via Ivar Lo Johanssons devis ”För att uppleva äventyret måste man gå vilse”. Genom penna och kameralins har Jörgen skildrat intryck från bland annat Sydamerikas djungler, grönländska inlandsisar, Nordamerikas prärie, Patagoniens ödsliga kust och packisens Antarktis. Flera av dessa platser besöks i den bok med reseberättelser som tidigare i veckan prisades som årets fackbok.

– Det här priset är extra roligt och betydelsefullt eftersom vi är nykomlingar i dubbel bemärkelse. Walborg är ett nystartat bokförlag och Äntligen Vilse är Jörgen Ulvsgärds bokdebut. Det känns även som en bekräftelse på att vårt helhetstänk kring den här sortens mycket visuella böcker fungerar, säger Birgitta Walborg, vd och projektledare på Walborg Bokförlag.

I knappt 20 år har Populär Kommunikation delat ut Svenska Publishing-Priset i ett antal kategorier inom tryckt kommunikation. Tävlingen är Sveriges mest heltäckande tävling inom grafisk kommunikation, och i år gjorde det stora antalet tävlingsbidrag att konkurrensen var extra hård.

Walborg Bokförlag arbetar med fotografiska eller rikt illustrerade böcker av hög kvalitet. Vi skapar utifrån egna och andras idéer en bärkraftig helhet för allt ifrån idé och innehåll till repro, tryck och bindning. Vi tror på bokens förmåga att kommunicera och informera på ett mer långsiktigt och kunskapsorienterat sätt. Walborg förlag producerar böcker genom genom egen utgivning och uppdragsutgivning.