Wallenstam AB

Wallenstam bygger 96 energieffektiva lägenheter i Hammarby Sjöstad

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 15:08 CEST

Wallenstams nybyggnation i Hammarby Sjöstad kommer att ha en beräknad energiåtgång som är en halvering av de krav som ställs i Boverkets byggregler för nyproduktion. Den årliga beräknade energiåtgången för uppvärmning och drift av de nya lägenheterna kommer att vara inom intervallet 55 - 60 kWh/m2, Boverkets byggregler för nybyggnation är på 110 kWh/m2 och miljömålet för Hammarby Sjöstad stad är på 100 kWh/m2.
I dag tog Oppositionsborgarrådet Carin Jämtin och Hans Wallenstam, Vd för Wallenstam, det första spadtaget för de 96 energieffektiva lägenheterna.

- Att vår nybyggnation i Hammarby Sjöstad kommer ha beräknad energiåtgång som i princip är en halvering i relation till Boverkets byggregler för nybyggnation är ingen tillfällighet, vi bygger hållbara hus utifrån ett energieffektivt koncept och har 100 procent fokus på att minimera energiförbrukningen i all vår nybyggnation, säger Hans Wallenstam, Vd Wallenstam AB.

Wallenstam har som mål att bygga 2 500 lägenheter till och med år 2012. De 96 nya lägenheterna vid Henriksdalskajen, 48 hyresrätterna och 48 bostadsrätter, beräknas stå klara för inflyttning under första kvartalet 2010.
- Det känns positivt att vara med och ta det första spadtaget för dessa energieffektiva lägenheter dessutom är det glädjande att Wallenstam satsar på nybyggnation och bygger hyresrätter i en tid då det byggs väldigt lite sådana, säger Carin Jämtin, Oppositionsborgarråd Socialdemokraterna i Stadshuset.

Wallenstam har tidigare byggt över 300 hyresrätter i Hammarby Sjöstad, samtliga lägenheter med en hyresnivå som i genomsnitt ligger 10-15 procent lägre i hyra än de kommunala bostadsbolagen.
- Vi kostnadsstyr vår produktion från dag ett vilket gör att vi kan erbjuda ett hållbart boende till en rimlig månadskostnad utan att ge avkall på kvalitet eller arkitektur. Dessutom kan vi tack vare vår vindkraftsatsning bidra till att kunderna får ta del av förnyelsebar el till ett bra pris, säger Hans Wallenstam, Vd Wallenstam AB.

Filer tillgängliga för nedladdning:
http://investors.wallenstam.se/files/press/wallenstam/200809162540-2.pdf [PDF 106 KB]