Inova

Wallenstam väljer EnergyBooster

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2013 13:49 CEST

Inovas före detta inkubatorföretag EnergyBooster har fått en genombrottsorder. Det är fastighetsbolaget Wallenstam som kommer att använda deras teknik i ett Göteborgsbaserat projekt.

Wallenstam, som bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter i Stockholm, Göteborg och Helsingborg satsar nu på EnergyBoosters teknik i ombyggnaden av en fastighet på Avenyn i Göteborg.

– Det här är en genombrottsorder för oss och en bekräftelse på att
marknaden vill anlita oss, säger Fredric Stenwreth, vd på Energy Booster.

Företaget har en patenterad teknik som är verifierad av både Luleå Tekniska Universitet och KTH i Stockholm. Den gör det möjligt att, enkelt och effektivt, öka effekten i ett bergvärmeborrhål. Tekniken går ut på att röra om vätskan i borrhålet med hjälp av luftbubblor. Fördelen med att uppnå cirkulation kan liknas vid när den som vill att kaffet ska svalna fortare rör om i sin kopp med en sked. Det som inträffar är att en större del av den varma drycken kommer i kontakt med koppens kallare väggar. Med samma princip ökar energitransporten mellan kollektorslangen och berget när vattnet i energibrunnen omblandas genom den turbulens som luftbubblorna orsakar när de stiger uppåt. Tekniken gynnar
miljön och innebär bland annat att det krävs färre meter borrhål för att uppnå samma försörjningsgrad som tidigare. För fastighetsägaren sänker det kostnaden rejält.

– Wallenstam har förstått fördelarna med den här tekniken. Det är alltid några som vågar ta första steget och Wallenstam ligger i framkant. De brukar gå före och visa vägen, säger Fredric.

Det var Wallenstam som initierade kontakten med EnergyBooster. De hade hört talas om studierna vid KTH och blev intresserade av tekniken. Wallenstam arbetar aktivt med hållbarhet och Avenyprojektet kommer att kräva minimal energiåtgång när det beräknas vara klart vid årsskiftet 2014/2015.

– Med ett eget naturenergibolag i koncernen och tydliga kärnvärden för att
aktivt söka utveckling inom miljöområdet är Wallenstam helt rätt partner för
oss. Vi är övertygade om att det här sätter en ny standard för branschen, säger
Willy Ociansson på EnergyBooster.

Bild ovan: Willy Ociansson,  EnergyBooster, med ett "borrhål" i plexiglas.

Inova är en stiftelse som utvecklar människor och affärsidéer till växande företag. För att lyckas med detta har vi ett arbetssätt som bygger på att affärsidéer fångas upp och granskas. Visar det sig att de har potential att bli framgångsrika erbjuds de det stöd som behövs för att de ska kunna utvecklas. Inovas verksamhet är öppen mot alla branscher och samarbete sker med flertalet aktörer inom såväl näringsliv och universitet som offentlig sektor.