Naturskyddsföreningen

Wallström välsignar Naturskyddsföreningens Klimatstafett

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2009 13:10 CEST

Hittills har över 80 svenska företags VD:ar skrivit under Klimatstafetten och ställt sig bakom dess budskap. I ett inspelat meddelande visar också den svenska EU-kommissionären Margot Wallström sitt stöd för satsningen.
- De storföretag som nu visar att det är bra för deras affärer med ett ambitiöst klimatavtal i de internationella klimatförhandlingarna i Köpenhamn utmanar nu andra företag att haka på, det sprider sig i näringslivet och det blir en bra ryggdunk för Fredrik Reinfeldt, säger Svante Axelsson generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen samlar stöd för ett ambitiöst klimatavtal i Köpenhamn i december från företag och kommunalråd i satsningen Klimatstafetten. Syftet är att ge stöd för det svenska EU-ordförandeskapet i klimatförhandlingarna i Köpenhamn. Klimatstafetten samlar stöd bland VD:ar och kommunalråd från hela landet. Kraven i stafetten är:
• Att i-länderna minskar sina utsläpp av växthusgaser med minst 40 procent i de egna länderna till år 2020 från 1990 års nivå
• och kraftfullt ökar sitt stöd, utöver biståndet, till klimatinsatser i utvecklingsländerna

Bland de företag som hittills skrivit under finns Swedbank, Indiska, Hemtex, HSB, Lindex, KPA och NCC. På sin hemsida skriver NCC Sveriges VD Tomas Carlsson: "För att minska klimatpåverkan totalt i samhället måste alla bidra. Därför kändes det naturligt för oss att skriva under klimatstafetten".

Läs mer om klimatstafetten här och lyssna på Margot Wallströms hälsning:

Se mer om vilka företag och vilka kommunpolitiker som skrivit under:

Fullständig lista på företag som skrivit på:

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-728 25 85
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Emma Lindberg, klimathandläggare 0705-635411
emma.lindberg@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se
Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00