Miljöpartiet de gröna

Wangari Maathai en välförtjänt mottagare av Nobels fredspris

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 15:15 CEST

Miljöpartiet gratulerar årets gröna fredspristagare: WANGARI MAATHAI EN VÄLFÖRTJÄNT MOTTAGARE AV NOBELS FREDSPRIS

- Det är mycket glädjande att Nobelkommittén i Oslo uppmärksammar den här typen av lokalt förankrat och tålmodigt arbete för fred och utveckling. Jag gratulerar ordföranden i vårt gröna systerparti i Kenya, kommenterar språkröret Peter Eriksson dagens besked om att Wangari Maathai tilldelas Nobels fredspris.

- Utnämningen betyder att fred, miljö och demokrati har fått ett ansikte- en stark kvinnas ansikte! Med demokratiska metoder har Maathai bidragit till att fälla den diktatoriska regimen i Kenya, säger Eva Goës, Green Forum och Lotta Hedström, ledamot i utrikesutskottet.

- Wangari Maathai har i 20-30 år ihärdigt kämpat för att stärka kvinnorna ute i byarna genom trädplantering och höja medvetandet om miljö och hälsa, säger Eva Goës, som själv deltagit i en manifestation tillsammans med Maathai i Nairobi. Den gången blev Maathai strax efteråt hårt antastad och inlagd på sjukhus. Kofi Annan och hela världssamfundet som jobbar med freds- och miljöfrågor skrev och protesterade till dåvarande presidenten Moi.

- Wangari Maathai har imponerat på oss alla i Global Greens. Nästa år ska Global Greens kongress förläggas till Afrika. Detta passar som hand i handske, säger Lotta Hedström.

Wangari Maathai skull 2002 ha deltagit på Miljöpartiets kongress i Sundsvall, men fick förhinder i sista stund. Då hade hon hon utsetts till vice miljöminister i Kenya. I mars 2003 meddelades att hon bildat miljöpartiet Mazingira Green Party of Kenya.

Kontakt: Peter Eriksson, 070-52 48 776
Eva Goës tel 070-671 03 51