Binnova AB

Wanja Bellander är utsedd till Månadens Innovatör för sällskapsspelet ”Det var en gång…” - storytelling

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 15:57 CEST

”Det var en gång… ” sällskapsspelet som stimulerar fantasi, improvisationsförmåga och berättarglädje.

Wanja Bellander som utvecklat spelet berättar: Idén till ”Det var en gång…” fick jag i julas då jag skulle berätta egna, påhittade sagor för mina barnbarn. Det gick sådär… och resulterade i att de fick rita bilder som vi sedan tillsammans drog slumpmässigt och skapade en berättelse utifrån, dvs vi gjorde en gemensam historia. Till slut deltog alla, både barn och vuxna och skrattade hjärtligt åt alla tokiga vändningar som berättelsen tog.

Det var så roligt att jag bestämde mig för att göra ett spel, med bilder av en konstnär, Birgitta Folcker-Sundell, som jag känner sedan länge. Barnbarnen har deltagit i utvecklingsarbetet och föreslagit vilka bilder som de tycker ska vara med. Spelet blev klart i juni och är tänkt för ålderskategorin 3 - 100 år!

Spelet går ut på att man blandar korten i kortleken och lägger dem med baksidan upp. En deltagare tar ett kort och börjar berätta en historia med utgångspunkt från bilden. Nästa tar ett nytt kort och fortsätter berättelsen, med koppling till den nya bilden. Resultatet blir en unik berättelse som styrs av slumpen och deltagarnas fantasi! Ingen historia blir den andra lik.

Jag har fått många positiva kommentarer om ”Det var en gång…”, från vitt skilda håll, såsom barnpsykologer, förskolepersonal, lärare i retorik och svenska för invandrare, arbetsterapeuter inom äldrevården osv, som alla tycker idén är mycket användbar och utvecklande. Många mor- och farföräldrar gillar idén för att man skapar en berättelse tillsammans - som inte är beroende av datorer/mobiler - lite som förr i tiden!

Läs mer på www.binnova.se

Binnova arbetar med idéer/uppfinningar och utvecklar dessa till innovationer på marknaden.
Wanja Bellander som driver Binnova är också projektledare för olika projekt riktade mot kvinnliga idébärare. Tidigare vd  på Svenska Uppfinnareföreningen och numera aktiv i STIK Stockholms Innovatörskrets.