IUM AB

Wave 5 - Varumärken i sociala medier

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 13:49 CEST

Wave 5 har i år haft fokus på hur varumärken ska agera i sociala medier, undersökningen är gjord i över 54 länder (däribland Sverige) med ca 37 600 svarande i åldrarna 16-54 år. Studien visar att hälften av alla aktiva användare redan har gått med i ett varumärkes community. Utav dessa uppger 72 % att de tyckte bättre om varumärket, 71 % har en högre köpintention, 66 % känner sig mer lojala till varumärket och 63 % rekommenderade någon annan att gå med.

-          Givetvis ser vi ett ökat intresse från våra kunder att agera i sociala medier. Det är viktigt att alltid utgå från konsumentinsikter inför en investering i sociala medier samt att tänka långsiktigt. Konsumenterna har en ständig närvaro i sociala medier och det finns en önskan hos dem att få interagera med varumärken om det görs på rätt sätt, säger Maria Sanchez, ansvarig för IUM:s digitala avdelning.

Hur beter sig användarna?

Områden som film, musik och data/teknik har en högre grad av medskapare s.k. creators än t.ex. mat och mode där det är färre som skapar och fler som läser.

Bloggandet och läsandet av bloggar minskar i västvärlden men växer i övriga delar, microbloggandet ökar dock generellt. Svenskarna är mindre intresserade av microbloggar än övriga världen, endast 11 % i Sverige använder/besöker en microblogg jämfört med ca 34 % i övriga länder. Snitt i världen på antal personer de har kontakt med via sociala nätverk är 52, fler än någon annan kanal, t.ex. face to face eller sms.

Varför har konsumenterna gått med i ett varumärkes/företags community?

Generellt är det för att lära sig något (79 %) och att få tillgång till de senaste nyheterna kring produkter (76 %) men även få ta del av gratis innehåll (70 %). Det skiljer sig dock lite mellan länder och världsdelar, t.ex. i Latinamerika vill de förknippa sig med ett varumärke, medan i Asien är det mer styrt av vänner och rekommendationer.

Wave5 visar också att besökandet på en traditionell företagssajt går stadigt nedåt från 86 % till 76 % genom undersökningarna sedan 2006, och istället tar de sociala plattformarna över.

Användare av smartphones har ett högre engagemang i sociala media, de besöker sitt sociala nätverk i snitt 3,5 ggr/dag ca 18 % oftare än genomsnittet.

För mer information kontakta:

Urban Hilding, VD, IUM, tel: 0701-881 404 eller urban.hilding@ium.se

IUM är ett nordiskt koncept som startade i Stockholm 1987 som ett resultat av samarbetet mellan två av världens största internationella mediebyrånätverk: Initiative Media och UM (Universal McCann).
IUM ägs i majoritet av Interpublic Group of Sweden (IPG). IPG är en av världens största kommunikationskoncerner med över 42 000 anställda runt om i hela världen. Vi har en särställning på marknaden eftersom vi förutom strategi, analys, rådgivning och genomförande av medieaktiviteter för  våra kunder också erbjuder expertis inom mobil och viral marknadsföring, sampling, events, programming och sponsorskap. Vår kreativitet har belönats flerfaldigt med Guldägg, Silverägg, Stockholm Media Awards, Gyllene Hjulet och internationellt genom Mobile Marketing Association.