Jabra

WAVE, CRUISER 2, EASYGO och ACTIVE: MÅNGA BEKVÄMA OCH TRAFIKSÄKRA NYHETER FRÅN JABRA

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2010 13:13 CEST

Jabra lanserar nu flera nya Bluetooth-tillbehör och hörlurar som gör det ännu bekvämare att tala i telefon och lyssna till musik, samtidigt som de bidrar till säkrare bilkörning. De nya modellerna – Wave, Cruiser2, Easygo och Active – bär alla Jabras signum med god design och utsökt ljud.

Sverige är ett av få länder där telefonsamtal i bilen utan handsfree fortfarande är tillåtet. Trots det ökar efterfrågan på nya handsfreelösningar för säker bilkörning. Jabra lanserar en hel serie snygga, praktiska och trafiksäkerhetshöjande Bluetooth-lösningar. Dessutom kommer nya in ear-hörlurar speciellt för aktiva användare.

Jabra Wave är ett Bluetooth-headset som användaren enkelt fäster bakom örat. Föregångarna, EarWave boom och BT250, har sålt i mer än tio miljoner exemplar i hela världen och har dessutom blivit framröstat av användare som marknadens mest bekväma headset. Nya Jabra Wave är betydligt tunnare och mer lättanvänt. Tillsammans med ultramjukt material gör det headsetet ännu bekvämare. Andra nyheter är röstguide samt en vidareutvecklad vind- och brusreducering, tack vare ett nytt mikrofonkoncept i kombination med en digital signalprocessor. Headsetet har automatisk volymkontroll och skyddar mot plötsliga höga ljud. Det kan kopplas mot två Bluetooth-enheter samtidigt.

Med Cruiser2 fortsätter Jabra sin kamp mot dåliga telefonivanor i trafiken. Det är en Blutetooth-baserad handsfree-enhet som enkelt fästs på solskyddet i bilen och gör det möjligt att både ta emot samtal och ringa upp utan att ta händerna från ratten (med telefoner som stödjer röststyrning). Enheten har utvecklats med användarvänligheten i fokus. Bland de nya funktionerna finns CallerID, som gör att enheten talar om vem som ringer, exakt som det har matats in i telefonen (t ex ”call from Mamma” eller ”call from Martin arbete”). Dubbla mikrofoner, en kraftfull högtalare och reducering av bakgrundsbrus garanterar bra ljud. Två telefoner kan vara uppkopplade samtidigt. Dessutom går det att spela upp musik i stereoformat från mobiltelefonen i bilens stereoanläggning via Cruiser2, tack vare den inbyggda FM-sändaren. Taltiden är upp till 14 timmar och standbytiden upp till 20 dagar.

Easygo
är ett headset som vänder sig till förstagångsanvändaren. Det är en Bluetooth-lösning som är prisvärd och lätt att använda. Easygo har större ikoner, en lättanvänd av- och på-knapp, samt en röstguide som även informerar om batterinivå och mottagnings­status. Headsetet är också bekvämt att bära, med möjlighet at välja mellan en öronsnäcka i gelmaterial eller en bygel bakom örat.

Jabra lanserar även Active, ett trådat headset speciellt utvecklat för aktiva människor som älskar musik. Active har ett ”öronlås”, som gör att headsetet sitter fast ordentligt även under t ex ett hårt träningspass. Öronpropparna är både svett - och vätskeresistenta. På sladden finns en kontrollenhet med mikrofon och svarsknapp samt en separat volymkontroll. Active har en 3,5 mm guldpläterad kontakt för anslutning till musikspelare och Apple-, Blackberry- LG- och Motorola-telefoner. En adapter för Nokia-, Sony Ericsson- och Samsung-telefoner medföljer också.

– Vi diskuterar ofta hur vi använder våra mobiler. Med de nya produkterna slår vi ett slag för trafiksäkerheten, samtidigt som vi möter den ökade efterfrågan på förstklassiga, snygga och användarvänliga enheter, säger John Bäckström, chef för mobila produkter i Sverige och Finland.

Pris Jabra Active: Ca 500 kr, inkl moms

Jabra Wave: Ca 600 kr, inkl moms

Jabra Cruiser2: Ca 1 000 kr, inkl moms

Jabra Easygo: Ca 400kr, inkl moms

Lansering på marknaden: Månadskiftet oktober-november 2010

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jabra

För mer information, kontakta:

John Bäckström, Sales Manager Sverige och Finland, jbackstrom@gn.com,
tel: +358 40 865 8252

Om Jabra och GN Netcom

Varumärket Jabra ägs av danska GN Netcom, som är en ledande aktör i världen när det gäller utveckling av headset både trådlösa och trådbaserade. Med drygt 1 000 anställda och ett stort antal säljbolag runt om i världen producerar företaget såväl egna som OEM-produkter. GN Netcom är ett dotterbolag till GN Store Nord A/S.