Naturskyddsföreningen

Waynes Coffee först med ekologiskt kafé-kaffe

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2006 17:33 CEST

I dagarna börjar kafékedjan Wayne's Coffee servera KRAV- och Rättvisemärkt kaffe.

- Det är ett bra initiativ att en kvalitetskaffekedja som Wayne´s Coffee att börja servera ekologiskt odlat kaffe. Särskilt glädjande är att kaffet dessutom är Rättvisemärkt, säger Eva Eiderström, avdelningschef på Svenska Naturskyddsföreningen, SNF. Tillsammans är det en suverän kombination. Ekologiskt står för ett kaffe utan kemiska bekämpningsmedel, ett av de största hälsoproblemen i tredje världen. Rättvisemärkningen innebär att arbetare har bra arbetsförhållanden och får skäligt betalt.

Merparten av det kaffe som dricks i Sverige produceras inte på ett etiskt försvarbart sätt. I höstas visade en rapport från organisationen SwedWatch problemen vid konventionell kaffeodling. Bland annat tar man upp arbetsskador av bekämpningsmedel och flera fall av arbete under slavliknande förhållanden.

Svenska Naturskyddsföreningen arbetar sedan länge med kaffe som en av de varor där vår konsumtion ger tydliga miljökonsekvenser i producentländerna. SNF lyfter fram alternativ och inför Miljövänliga veckan (v 40) kommer föreningen att genom information och inspiration försöka få så många kaféer som möjligt att servera ekologiska, gärna rättvisemärkta, alternativ. Wayne´s räknar med att 40% av bryggkaffet eller 180 000 koppar i månaden kommer att vara KRAV- och Rättvisemärkt kaffe.

- Wayne´s Coffee är med sitt ekologiska bryggkaffe första stora kafékedjan ut på banan. Nu blir det spännande att se vem som blir först med att även erbjuda KRAV- och Rättvisemärkt latte och espresso, säger Jessica Andréason, kampanjledare på SNF.
- Det skall också bli roligt att se vem som först tar steget till att enbart servera "etiskt" kaffe, påpekar Jessica som hoppas att Miljövänliga Veckan i höst kan bli ett genombrott för ekologiskt och rättvisemärkt i kafékulturen.

Läs mer om kaffe:

Mer information:
Jessica Andréason, kampanjledare Miljövänliga Veckan, SNF, 031-10 55 87, mobil 0739-44 99 10
Maria Palm, Handläggare Miljövänliga veckan, SNF, 08-702 65 76,
mobil: 0708-50 73 30