wbpstars.com

wbpstars.com tar med hållbarhet i sina restaurangrecensioner

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2013 08:15 CET

FN:s klimatpanel IPCC slår i sin senaste rapport fast att det är tydligt att människan påverkar jordens klimat och att uppvärmningen sker i ett allt snabbare tempo.
"The heat is on, act now", säger FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon.

wbpstars.com agerar nu och kommer därför även att bedöma hållbarhet när restauranger poängsätts. wbpstars.com anser att det är viktigt att de bästa restaurangerna i världen måste integrera hållbart tänkande ännu mer.

wbpstars.com, som endast innehåller de allra bästa restaurangerna i världen, adderar nu hållbarhet som kriterium vid betygsättning av restauranger. Hållbarhet är rätt väg att gå för världens bästa restauranger. Det är en gemensam utmaning och kunderna är mer medvetna om problemet, vilket gör det viktigt för restauranger att leda och inte bara följa utvecklingen. Det är också vettigt för både miljön och verksamheten. Mindre avfall, bättre resursutnyttjande och lokala råvaror utifrån årstiden är inte bara bra för miljön utan rätt genomfört bra för både restaurangens ekonomi och matens smak.

Kriteriet hållbarhet har tre huvuddelar, anskaffning av råvaror och dryck, miljöpåverkan och engagemang med samhället. wbpstars.com beslut att ta med hållbarhet har bland annat inspirerats av Sustainable Restaurant Association (SRA), som lanserade sin Globala Sustainability Rating tidigare i år. SRA är en global icke vinstdrivande medlemsorganisation som hjälper dess medlemmar att bli mer hållbara och restaurangbesökarna att göra mer hållbara val när de går ut. wbpstars.com kommer också att kontakta de restauranger som finns listade på publikationens Top 60 i världen och rekommendera dem att göra SRA:s Globala Rating.

Mark Linehan, vd för SRA, säger: “Alla våra undersökningar visar att kunder mer och mer påverkas av restaurangers engagemang i hållbarhet. Vi är glada över att se en global aktör som wbpstars.com som ser till att hållbarhet blir en viktig faktor i sina omdömen och poäng. Vi kommer att följa hur de tillämpar principerna för hållbar utveckling på sina recensioner och ser fram emot att följa restaurangerna på wbpstars.coms Top 60-lista. "

Joakim Hillberg, innehålls-redaktör för wbpstars.com, säger: ”Vi ser fram emot att se hur detta kommer att påverka restaurangens poäng. Vi kommer också att ta med goda exempel på arbete med hållbarhet och om möjligt filma dem för vår YouTube-kanal där vi redan har över tusen unika filmer från världens ledande restauranger.”

wbpstars.coms betygssättning är baserade på sju olika kriterier med en maxpoäng på 10 för varje förutom smaken där maxpoäng är 40:
- Smak (hur smakar det, textur, kvaliteten på ingredienserna?) – 0 - 40 poäng
- Innovativt (hur nytänkande och unik är maten, eller har vi sett det många gånger förut?) – 0 - 10 poäng
- Uppläggning (hur vackert, intressant och kreativt är det som presenteras på tallriken?) – 0 - 10 poäng
- Service (hur fantastisk är servicen?) – 0 - 10 poäng
- Värde för pengarna (hur bra är helhetsintrycket jämfört med priset?) – 0 - 10 poäng
- Design (hur exklusiv, smakfull, ren, fantastisk etcetera är restaurangen som helhet?) – 0 - 10 poäng
- Hållbarhet (hur hållbar är anskaffning och användning av mat och vin, miljöpåverkan och engagemang med samhället) - 0 - 10 poäng

Mer information finns på: http://www.wbpstars.com/rating-system.html

wbpstars.com är unik. Många av de restauranger som presenteras på webbplatsen har tidigare endast tillåtit mycket begränsad fotografering av sina lokaler och har oftast inte tillåtit filmning. Filmerna och fotografierna ger en historisk dokumentation av världens bästa restauranger och har inte på något sätt redigerats.

Andreas Wadensten, medgrundare och ägare av wbpstars.com, säger: ”Med bara några klick, så får matälskare över hela världen direkt tillgång till köken hos de allra bästa och mest begåvade kockar som världen någonsin har känt, och i framtiden kommer vi också att visa hur kockarna arbetar med hållbarhet.”

För mer information, bilder och intervjuförfrågan:
Katarina Olsson, telefon: 0729-13 39 33 eller e-post: press@wbpstars.com

För mer information, besök: www.wbpstars.com, www.wbpstars.com/top-60 och www.thesra.org.
Ni kan också följa sidan på Facebook: www.facebook.com/wbpstars, Twitter: http://twitter.com/wbpstarscom och YouTube www.youtube.com/wbpstarscom.

Om wbpstars.com
wbpstars.com är en gourmet-guide om de allra bästa restaurangerna från hela världen och inte bara de delar av världen som har störst ekonomiskt inflytande. wbpstars.com är till för alla som tycker att mat är mer än något man bara äter, det är en livsstil. Sökningar efter världens bästa restauranger pågår alltid och nya publiceras löpande för alla matälskare, resenärer och restaurangbranschen. Top 60-listan uppdateras regelbundet och listar de absolut bästa restaurangerna just nu. För mer information, besök: www.wbpstars.com