Kultur i Väst

We Are the Band

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2008 07:00 CEST

Det står "Musik" på schemat. Eleverna kommer in. Deras vanliga lärare är där, men inte ensam. På golvet står också två unga musiker, med safofoner, mikrofoner, pedaler, sladdar och små boxar med många knappar på. Plötslig flödar ljuden - luftiga, svävande, drömska - och en ny skaparvärld öppnar sig.

Under oktober och november får västsvenska skolungdomar en annorlunda musiklektion. I centrum finns glädjen och de små medlens möjligheter.

En workshop om det roliga

Lisen Rylander (Midaircondo) och Harriet Ohlsson (Hellsongs) skapar i We Are the Band mjukt punkig pop som lättar hjärtan och smittar glädje. Under en serie workshops för Musik i Väst guidar de med röst, saxofon, percussion och elektronik eleverna i enkelt och roligt skapande under musiklärarens alla lektioner under en dag.

Det handlar om hur roligt det är att göra sin egen musik, med relativt enkla medel. Om melodier, loopar, texter och ljud. Harriet och Lisen blir med sin sång och sitt spel både förebilder och guider i en nästan gränslös skaparvärld. En smittsam upplevelse som kan prägla många musiklektioner framöver - och säkert tända en och annan stjärna som bara väntar på att våga.

- Mötet med eleverna börjar med vi spelar Harriets låtar i den sättning vi har, berättar Lisen.

Två musiker med sina röster och en handfull relativt omkomplicerade instrument. Men med stora möjligheter.

- Vi försöker hitta de små variationerna som ger olika uttryck, fortsätter Lisen, och där är förstås texterna också viktiga.

Loopar som grund

- Förutom att vi båda sjunger och spelar sax, använder vi klockspel och andra slagverksgrejer, någon gång till ett förinspelat beat.

Grunden läggs ofta genom att Hariret och Lisen loopar sig själva; de spelar fraser som upprepas och förändras efterhand.

- Under workshopen kommer visar vi enkelt hur looppedalerna funkar och vad man kan göra med dem.

Inte bara guldkant

Musik i Väst hoppas på att projekt som dessa ska hjälpa till att utveckla undervisningsformerna, och skapa fler samarbeten mellan skolan och det professionella musiklivet.

- Visst kan man se det som lyx, en musiklektion med guldkant, säger Göran Berg, verksamhetsledare på Musik i Väst och ansvarig för projektet.

- Men vi hoppas att det snarare ska vara som en guldtråd, som lärare och elever kan väva in i den fortsatta undervisningen. Något som varar länge.

Lisen Rylander fick nyligen Monica Zetterlund-stipendiet, jämfördes av SvD:s jazzrecensent med Wayne Shorter och har i en rad konstellationer - inte minst elektronica-duon Midaircondo - givit den improviserade musiken ett lustfyllt tilltal och en stor, internationell publik.

Harriet Ohlsson tolkar i trion Hellsongs hårdrock på ett mjukt sätt och låter sin egen musik leva ut i Harriet and the Harbringers. Hon gör också meningsfull barnkultur i Musik i Västs omtyckta "Vi är här nu". Harriet hade saxofon som huvudinstrument under det fyraåriga världsmusikprogrammet på HSM vid Göteborgs universitet, men det är som sångerska många känner henne. Hennes uttrycksfulla och personliga röst grabbar direkt tag i lyssnaren och lämnar inte hörselgångarna förrän långt efter konsertens slut.

Musik i Väst och lärandet

Musik i Väst må vara mest känt som Västra Götalands största musikförmedlare, men en stor del av verksamheten sker i intimare sammanhang, i samverkan med skolor, lärare och unga.

Kombinationen av handgriplig turnéverksamhet och långsiktigt främjande av musikens möjligheter framhålls ofta i Musik i Västs arbete, och samarbetet med We Are the Band är ett exempel på det. Den trovärdighet som daglig och konkret dialog med kreatörer och kulturarrangörer ger, är en förutsättning för att kunna hjälpa lärare, skolor, kulturchefer eller hela kommuner att utveckla musikområdet.

Musik i Väst verkar aktivt med att främja de pedagogiska möjligheterna i såväl kulturskolan som för-, grund- och gymnasieskolan. En del i arbetet är de turnerande musikupplevelser som syftar till att berika och underlätta lärandet inom alla ämnen, genom estetiska perspektiv och arbetssätt. En annan del är de projekt som stimulerar ungas egna skapande, och en tredje fortbildningar för pedagoger, som till exempel seminarierna Tonspråk och Fortbildning för musik- och kulturskollärare nu i oktober 2008.

Tider och platser
Denna den första omgången av projektet inleds och avslutas med lite ovanligare sammanhang: Kulturnatta i Stenugsund, en dag på Drottnings Silvias Barnsjukhus och slutligen en tjejworkshop under Popkollo. Annars är det heldagar vid musiklärarens sida som gäller.

lö 27 sep, 15.00, Kulturhuset fregatten, Stenungsund

fax: 031 10 21 01

e-post: info@miv.se

www.miv.se

Musik i Väst är en del av Västra Götalandsregionen.