Marcus Legler

WeareData, världens första experimentella website som samlar offentlig data i realtid.

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2013 09:31 CEST

I det kommande spelet Watch Dogs, styrs, den fiktiva, staden Chicago av en centraldator (CTOS) som kopplar samman stadens totala infrastruktur och offentliga säkerhet i en enda centraliserad knutpunkt. Data är spelets hjärta på samma sätt som i WeareData.

Med WeareData kommer du som användare att upptäcka att den sammanlänkade värld som beskrivs i spelet Watch Dogs, redan är verklighet.
Den mängd av offentliga och personliga uppgifter som finns fritt tillgängligt, och det potentiella användandet av dessa, har aldrig varit mer aktuellt.

I Watch Dogs WeareData möter användaren i realtid den information som styr London, Paris och Berlin såväl som information om dess invånare. Genom ett 3D-kartsystem kan man studera den samlade, fritt och enkelt tillgängliga, information som finns, inklusive allmänna färdmedel (som tunnelbana eller allm'nna cyklar), telekommunikation (som mobila basstationer, WiFi och annonstavlor), energiförbrukning, trafik- och säkerhetsinfrastruktur (som övervakningskameror och trafikljus) eller områdesindelad socio-ekonomisk information (genomsnittsinkomst, arbetslöshets- och brottsstatistik). Dessutom även geolokaliserade sociala medier som stadens invånare använder; Facebook, Instagram, Twitter, Flickr och FourSquare.

Besök http://wearedata.watchdogs.com med din dator eller smartphone.

===========

Länkar till material:

Watch Dogs WeareData YouTube

Watch Dogs WeareData Trailer (för nedladdning)

Watch Dogs WeareData Making of video

Watch Dogs WeareData Statistik

Watch Dogs WeareData Walkthrough PDF
===========

Spelet Watch_Dogs släpps 21/11 2013 för PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo WiiU och PC. Det kommer även att finnas för PlayStation 4 och Xbox One.

Om Watch Dogs
I Watch Dogs kommer spelaren att uppleva en levande, involverande och fullt uppkopplad version av Chicago. Spelaren tar på sig rollen som Aidan Pearce, en ny slags vigilante som, med hjälp av sin smartphone, använder all sin kunskap för att hacka sig in i Chicagos centrala datasystem, CTOS, som kontrollerar i princip varenda aspekt av staden. Aiden har möjlighet att kontrollera stadens överallt närvarande säkerhetskameror, ladda ned personlig information för att hitta individer, kontrollera t.ex. trafikljus och lokaltrafik som ett led i sin kamp. Staden Chicago är det totala vapnet i Aidens händer. Fans kan vara uppkopplade genom den officiella siten, via Facebook och Twitter.

Om Ubisoft
Ubisoft är en av världens ledande utgivare, producenter och distributörer av interaktiva underhållningsprodukter och har vuxit starkt genom att utvidga antalet produkter och uppköp av leverantörer. Ubisoft har kontor i 26 länder och säljverksamhet i 55 länder. Företaget levererar högkvalitativa dataspel och omsatte 2010/2011 mer än 1 039 miljoner euro. Läs mer på www.ubisoftgroup