Webbhuset AB

Webbhuset köper Akryl

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2006 20:40 CET

Webbhuset etablerat 1998 har under senaste åren drivit en småskalig och lönsam affär
som leverantör av e-handelsverktyg till små och medelstora företag.
De senaste åren har dock en förändring kunnat skönjas i marknaden.
” Vi såg hur det kom allt fler leverantörer av billiga webbshopar, men nästan alla var fokuserade på att kränga IT produkter – inte att hjälpa företagen att göra affärer på nätet, säger Patrick Sjögren VD för Webbhuset
Under 2006 beslutade bolaget om en inriktningsförändring som riskerade en försämrad lönsamhet men långsiktigt förbättrad affär.
En strategi som innebar att fokus lades på de företag som hade en strategi med sin nätaffär. ”Vi lade grymt många timmar på kunder som aldrig riktigt ville något med sin nätsatsning. Trots att vi fick betalt för dessa kändes det aldrig som det uppstod
någon riktig värdeförädling.” fortsätter Patrick

Webbhuset tog därför beslutet att börja flytta dessa timmar till långsiktigt satsande kunder. Timmar som plötsligt blev odebiterbara men som istället byggde en affär för framtiden. Med nytillkomna och nysatsande kunder som Good Spirits, Mary Kay och Koll.se är Webbhuset kan man konstatera att denna strategi är framgångsrik.
Den förväntade lönsamhetsförsämringen uteblev, tvärtom dubblades omsättning och webbhuset växte från 9 till 16 personer. För att nu få kraft och kompetens att fullfölja den väg man har anträtt så förvärvar man nu Akryl. Ett bolag med kompetens att skapa nytta och funktioner kring e-handelsplatsen. I detta ingår kampanjverktyg, bloggar och usability management.
”För oss är denna inriktning mycket mer spännande då vi får arbeta i ett sammanhang istället för att leverera lösa produkter, säger Peter Gustafsson, delägare Akryl AB.

Samtidigt tar man bort begreppet konsult på byrån i syftet att tydliggöra engagemanget i kundens affär.

”Med detta steg så är det slutgiltigt slut på konsult och timdebiteringstjafset hos oss och vi rustade att ta steget fullt ut. Vi tror inte vi får så många efterföljare, konsultbranschen är för sugna på första guldpengen vid första träffen och orkar inte vänta på skatten bortom bergen. Att utmana detta dinosauriebeteende är den absolut största belöningen för mig. avslutar Patrick Sjögren

För mer info. se : www.webbhuset.se

Patrick Sjögren
Webbhuset i Sverige AB