Mofe AB

Webbtjänst hjälper jobbsökare att komma till intervju

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 12:42 CEST

- Cruited är ett nytt sätt att få hjälp med sin jobbansökan, säger Erik Fors-Andrée på Mofe AB som ligger bakom den nya webbtjänsten. Genom att ladda upp sin ansökan hos oss får man de mest relevanta råden och man får dessutom ett konkret jämförelsetal som visar hur bra ansökan man har.

När företag och organisationer anställer är det vanligt att de får in hundratals ansökningar till en och samma tjänst.

- Ärligt talat så är kompetensen ofta väldigt lik mellan olika kandidater, förklarar Erik Fors-Andrée. Det här projektet startade faktiskt i en frustration jag hade som arbetsgivare över alla otroligt dåliga ansökningar jag fick. Nånstans i mängden finns guldkornen, men jag vet att bra kandidater tyvärr faller bort för att de inte alls lyckas beskriva sig på ett bra sätt.

Metoden som används baseras på samlade erfarenheter från akademisk forskning, karriärrådgivare och rekryterare.

- En sak som särskiljer oss är att vi tagit ett helhetsgrepp för att kunna ge de mest relevanta råden, förklarar Erik Fors-Andrée. När man lyssnar på karriärcoacher och rekryterare kan man få olika bild av vad som är viktigt. Men det finns även akademisk forskning om jobbsökande. Det vi gjort är att vi sammanställt en metod baserad på råd från både forskning, karriärrådgivare och rekryterare.

Mofe AB har höga ambitioner för Cruited och planerar att växa internationellt.

- Målet är att lansera på engelska under hösten för att nå i första hand USA-marknade, fortsätter Erik Fors-Andrée. Men först vill vi säkerställa att allt rullar på hemmamarknaden. Sen finns en del kulturella skillnader att ta hänsyn till inför en internationell expansion, men överlag är Sverige väldigt likt USA på det här området.

Cruited är inte officiellt lanserad ännu, men redan nu finns möjligheten för några första personer att testa sitt personliga brev.

Så går det till

1. Ladda upp din ansökan. Dina handlingar behandlas konfidentiellt och visas aldrig externt.

2. Berätta vad du söker för jobb och hos vilket företag eller i vilken bransch.

3. Inom 24 timmar kan du logga in för att se ditt resultat och dina förbättringsförslag online.