Pyramid Communication

Webbyrån Petra listar digitala affärstrender 2018

Pressmeddelande   •   Jan 02, 2018 11:12 CET

Webbyrån Petra publicerar årligen en lista på de 10 viktigaste digitala affärstrenderna. Listan har fokus på de digitala trender som driver försäljning och positionerar företag på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

2018 toppas listan av de allt större möjligheter som finns inom VR och AR samt hur rösten blir allt viktigare för att styra digitala verktyg. VR och AR är idag mycket en fråga om att ge en unik upplevelse och röststyrning gör helt enkelt livet smidigare för oss konsumenter – precis som vi förväntar oss. ”The blue dot consumer” har blivit ett begrepp – vi är alltid i centrum av kartan och förväntar oss att säljaren kommer till oss och underhåller oss, inte tvärtom.

Inom B2B är förändringen minst lika stor. Idag fattas upp till 70% av inköpsbesluten före en personlig kontakt med det säljande företaget, vilket i grunden förändrar det sätt affärer görs mellan företag. Potentiella kunder förväntar sig att snabbt och enkelt hitta all information man söker, kunna jämföra produkter och i allt fler fall köpa produkterna online.

– Kundupplevelse är ett nyckelord. Den bistra sanningen är att företag som inte har en mobilanpassad och personaliserad webbsida idag ses som hopplöst gammalmodiga och ointresserade av att göra affärer på kundens villkor, konstaterar Ulf Vanselius, VD på Webbyrån Petra. Kunderna besöker Apple och Amazon på kvällen och förväntar sig motsvarande upplevelse från sina potentiella leverantörer inom B2B.

– Webbyrån Petra har hjälpt dussintalet kunder i sin digitaliseringsprocess – från att ha rätt digital strategi, över digitala lösningar som utnyttjar all tillgänglig teknik för att driva försäljning och/eller hålla nere transaktionskostnaderna till appar där kunderna alltid har tillgång till den viktigaste informationen. Det ger tydliga affärsresultat, avslutar Ulf Vanselius.

För mer information, kontakta:

Ulf Vanselius, VD för Webbyrån Petra AB,
0705-163370, ulf@petra.agency

Webbyrån Petra är ett systerbolag till Pyramid Communication. Petra utvecklar kreativa och affärsdrivande digitala kommunikationslösningar.

Kunder är bland andra Alfa Laval, Beckers, Boxon, Ecophon, Hiab, Höganäs AB, Rittal, SSAB, Skånska Energi, Tetra Pak, Tibnor och Väla.

Petra har drygt 25 medarbetare och finns i Helsingborg.