Rikskonserter

Weberkvartetten turnerar för Rikskonserter

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 10:44 CEST

Weberkvartetten, en av Sveriges flitigast konserterande stråkkvartetter, turnerar i Sverige den 6 till 26 oktober för Rikskonserter. På repertoaren står bland annat ett nytt verk av Sven-David Sandström och opus 130 av Beethoven samt en kvartett av ungerskfödde amerikanen Résza Vali.

Weberkvartetten bildades 1997 och har sedan 2005 spelat stråkkvartett på heltid. Weberkvartetten har studerat för Lars Fresk, Simon Rowland-Jones, Chilingirian Quartet, Paavo Pohjola, Allegri Quartet och Thomas Brandis. Under turnén för Rikskonserter sker framträdanden i Luleå, Bjästa, Uppsaka, Huskvarna, Arboga, Borlänge, Köpiong, Arvika, Skinnskatteberg, Likköping, Härnösand samt i Stockholm på Nybrokajen 11.

Weberkvartetten består av Ronnie Weber och Ellinor Weber, violin, Patrik Eriksson, viola, samt Stefan Moberg, cello. De har samarbetat med många framstående musiker, dansare och skådespelare, inklusive Martin Fröst, Margareta Hallin, Karin Dornbusch, Fredrik Paulsson, Johan Fröst, Jeanette Köhn, för att nämna bara några, och beställt ny musik av svenska tonsättare som Sven-David Sandström och Fredrik Högberg. Weberkvartetten turnerar både inom och utom Sverige och spelar in för radio och tv; bland annat har kvartetten hörts och synts i SVTs ” Veckans Konsert”.

Som ”huskvartett” på Murberget, Länsmuseet Västernorrland i Härnösand har Weberkvartetten lagt en grund för att utveckla och genomföra unika gränsöverskridande projekt med sökande efter spännande repertoar och intressanta samarbeten. Kvartetten har också givit särskilda konserter för barn och gjort ”uppsökande” framträdanden i okonvensionella musikmiljöer.

Pressbilder:

Turné:
7 okt LULEÅ kl 19:00 Kulturens Hus Lilla Salen Arr Luleå kammarmusikförening
9 okt BJÄSTA kl 18:00 Nätra kyrka Arr Svenska Kyrkan Nätra-Sidensjö
11 okt UPPSALA kl 19:00 Alfvénsalen Arr Kammarmusikföreningen i Uppsala
12 okt HUSKVARNA kl 19:00 Huskvarna Kyrka Arr Musik i Huskvarna
13 okt ARBOGA kl 19:00 Nicolai Kulturhus aula Arr Arboga Musikförening
15 okt STOCKHOLM kl 19:00 Nybrokajen 11 Arr Rikskonserter
17 okt BORLÄNGE kl 18:00 Missionskyrkan Arr Borlänge Kammarmusikförening
19 okt KÖPING kl 14:30 Kulturhuset Folkets Park Arr Kommunala musikskolan
19 okt KÖPING kl 19:00 Kulturhuset Folkets Park Arr Kultur och Fritid
21 okt ARVIKA kl 19:00 Musikhögskolan Ingesund Arr Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund