WebTrends

Webtrends och Radian6 hjälper dig mäta sociala medier

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2009 07:43 CEST

Stockholm 14 april 2009. Webtrends, global ledare inom webbinformation och analys, presenterar idag ett samarbete med Radian6 och integration av deras tjänster inom social media, analys och engagement. Samarbetet sker via WebTrends Open Exchange och innebär att företagsledare och experter inom marknadsföring, webbanalys och social media nu kan få en total överblick och förståelse för hela informationsnätet. http://blogs.webtrends.com/jascha/web-of-data/

Webtrends Social Measurement, med Radian6 http://www.webtrends.com/Products/WebTrendsSocialMeasurement.aspx finns tillgänglig omedelbart via Webtrends Open Exchange. Med de nya funktionerna kan kunder lägga samman information om sina webbplatser med mer djupgående analys av varumärkeskonversationer och trender inom sociala media, vilket leder till större tydlighet och förståelse för det totala kundengagementet.

Enligt Forresters Research rapport från oktober 2008 (The Growth of Social Technology Adoption http://www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,44907,00.html har det skett en enorm tillväxt av användningen av social teknologi under 2008.

- Tre av fyra vuxna på nätet i USA använder sociala verktyg för att nätverka med varandra, jämfört med bara 56% 2007... Marknadsförare måste hoppa på det sociala medietåget nu - mer avancerade marknadsförare kommer att driva på kundutvecklingen, kräva och få bättre mätmetoder och förbättra kundupplevelsen. De som vill vara med kommer att få det allt svårare att haka på, sägs det i rapportern.

Hur det fungerar:

Radian6 har byggt en total lösning för att mäta och analysera sociala media som gör att företag kan lyssna på, dela med sig, lära av och engagera sig med sina kunder över hela den sociala webben. Genom WebTrends Open Exchange kan företag få en totalbild av kundengagemang både vad som händer inom företagets egen informationsstruktur, som webbanalys, PPC och annonskampanjer samt direktmarknadsföringsinsatser, men också vad som händer utanför deras domäner på den sociala webben.

För ekonomiskt hårt trängda marknadsföringsavdelningar kan övervakning och engagemang i social kommunikation på nätet vara svårt att hantera. WebTrends Social Measurement innehåller Radian6 realtidsmeddelanden och funktioner för att hantera arbetsflöden något som hjälper kunder att på ett bättre sätt samla in, hantera och svara på de konversationer om deras varumärken som sker på nätet.

- Detta samarbete är ett mycket intressant exempel på hur partnerprogrammet för Webtrends Open Exchange kan hjälpa företag utnyttja nätet, säger Jascha Kaykas-Wolff, vice president marknadsföring på Webtrends.

- Partnerskapet med Radian6 gör att Webtrends kunder kan mäta samtal på nätet och engagera sig i sina kunder både på nätet och utanför. Att få överblick över företagets egna webbplatser och resten av nätet samtidigt har tidigare varit svårt, men det här samarbetet gör det möjligt. Företag kan följa aktiviteter relaterade till sin egen webbplats och konversationer som sker i bloggar, på multimedia-sajter, sociala nätverk och mikrobloggar som exempelvis Twitter.

- Radian6 och Webtrends har samma syn på hur sociala media och webben förändrar sättet som företag och marknadsförare arbetar, säger Chris Newton, CTO och grundare av Radian6.

- Webtrends Open Exchange Program utgör en perfekt bas för integrationer med lösningar som Radian6 och vi ser fram emot att hjälpa företag få fram den information de behöver om hela nätnärvaron så att de på ett effektivt sätt kan engagera och nå fram till sina kunder."

Om Webtrends Open Exchange:

Webtrends Open Exchange sammanför världsledande teknologipartners för att förbättra kundrelationer och generella marknadsföringsresultat.

Med hjälp av Open Exchange kan marknadsförare få tillgång till världsledande webbanalys för övervakning och analys av sociala media, annonsdistribution, innehållshantering, hantering av kundrelationer, e-postmarknadsföring, hantering av företagskampanjer, funktioner för sök, målgruppsanpassning och optimering av webbplatser, användarupplevelse, wepplatsövervakning och mycket mer. För ytterligare information om Webtrends Open Exchange gå till: http://www.webtrends.com/Products/WebTrendsOpenExchange

Om Webtrends Inc.

Webtrends är ett av de mest ansedda företagen med fokus på insamling, analys, leverans av data och på att omvandla denna data till förståelse. Webtrends levererar marknadens mest erkända lösningar för sökmotormarknadsföring, besöksinformation på webbplatser och analys för att ge företag bättre förståelse för sina kunder, öka engagemang och förbättra marknadsföring och varumärkesuppbyggnad. Tusentals organisationer inklusive Microsoft, Reuters, General Mills och Ticketmaster har valt Webtrends affärslösningar och expertisför att optimera sina kunders nätupplevelse.

Webtrends var det första webbanalysföretaget och grundades för mer än 15 år sedan. För ytterligare information gå till http://www.webtrends.com

Om Radian6

Radian6 erbjuder en plattform där marknadsförare, kommunikatörer och kundsupportpersonal kan övervaka sociala media. Företagets flexibla presentationsformat och realtids-meddelanden underlättar övervakning av alla slags sociala media och relaterade kommentarer allteftersom de uppstår. Många olika analysfunktioner ger användare möjlighet att hitta de som har störst påverkan och också vilka samtal på nätet som har störst inverkan. Funktioner för arbetsprocesser ger användare inom företaget tillsammans med byråer möjlighet att på ett effektivt sätt följa, hantera och rapportera alla aktiviteter inom sociala media. Gå till http://www.radian6.com/cms/home  för ytterligare information.

Webtrends är ett varumärke som ägs av Webtrends, Inc. i USA och andra länder. Övriga varumärken ägs av respektive företag.

För ytterligare information kontakta:

Helena Liden

JustPR