WebTrends

WebTrends tar sikte på förlorade miljoner inom sökannonsering

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2008 09:17 CEST

STOCKHOLM -- 16 september 2008 - WebTrends, ledande leverantör av lösningar för webbanalys och marknadsföring på nätet, beräknar att stora annonsörer kommer att slösa bort så mycket som 4,5 miljarder dollar på sin sökordsannonsering under 2008.

WebTrends baserar uppskattningen på resultat från sin nya tjänst WebTrends Ad Director. Lösningen använder självlärningsteknologi for att optimera miljoner kombinationer av sökord, landningssidor och annonser på de större söknäten för att uppnå bästa resultat. Företag som använt lösningen har ökat intäkterna från sina annonsinvesteringar med i genomsnitt 44 procent.

- Sökordsmarknadsföring är en av de viktigaste försäljningskanalerna för många företag, men det är uppenbarligen så att en betydande del av dessa investeringar slösas bort eller är underutnyttjade, säger Kevin Ryan, vice president och globalt innehållsansvarig för Search Engine Strategies och Search Engine Watch i USA.

- I takt med att konkurrensen inom sökordsmarknadsföring ökar borde varje marknadsförare vara smart och undersöka automatiserade meteoder för att intäkterna från sökordsmarknadsföring

- Vi har kunder som uppnår över 1 500 procent intäktsökning på sina annonsinvesteringar genom att byta från gamla verktyg för att bjuda på och hantera sökord, sager Alex Yoder, WebTrends CEO.

- Ännu mer intressant är att alla WebTrends Ad Director-kunder har uppnått avsevärda vinster i jämförelse med budgivningslösningar, samtidigt som man också reducerat sina kostnader. Med WebTrends Ad Director har vi hittat en optimal lösning mellan vad maskiner är bäst på nämligen repetitiv analys, testning och uppdatering i stor skala - och den insikt och det perspektiv som människor bidrar med i besluten om sökordsmarknadsföring.

Kunder som åstadkommit en rejäl förbättring i sina sökordsannonseringsresultat är bland andra Svenska upplevelseföretaget Live it som på bara tre månader förbättrade sin ackvisionsgrad med 177% samtidigt som de sänkte kostnaderna per försäljning med 34%.

Andra kunder som nått liknande resultat sedan de gått från budgivningsverktyg till WebTrends automatiserade lösning är SafeliteTM AutoGlass, som förbättrade sin dagliga försäljning med 42% på två månader och OrionTM Telescopes and Binoculars, som förbättrade kvartalsvinster inom sökordsmarknadsföring med 35% på ett år utan att öka den genomsnittliga Cost Per Click kostnaden.

- Vi uppnådde en mycket högre ackvisionsgrad och en bredare täckning online, samtidigt som vi minskade anstalet timmar personalen la ned på att specifikt hantera sökkampanjer med 50%, säger Alicia Albo, PsPrint (http://www.psprint.com).

Förutom att ge en avsevärd förbättring av resultat inom sökordsannonsering, är WebTrends Ad Director den enda lösning som underlättar för företag att också kringgå systemregler för att uppnå mål utöver de vanliga parametrarna. Ett företag kan till exempel vilja sätta minimibud baserat på särskilda ord, till exempel varumärken oavsett vilken återbäring de ger.

Om WebTrends Inc.

WebTrends erbjuder lösningar för webbanalys och marknadsföring på nätet för att optimera marknadsföringskampanjer och kundengagemang WebTrends Marketing Lab är samlingsnamnet för marknadens mest kompletta lösning för analys, sökordsmarknadsföring (SEM) och besökarinformation. Lösningarna gör att företag enklare kan förstå sina kunder, skapa bättre kundengagemang samt förbättra marknadsföring och förståelse av varumärket. Tusentals ledande globala organisationer har valt WebTrends affärslösningar och kundtjänstexpertis för att förbättra sina marknadsföringsinitiativ, bland andra General Mills, Microsoft, Reuters och Ticketmaster.

WebTrends är ett registrerat varumärke och ägs av WebTrends Inc. i USA och andra länder. Övriga varumärken ägs av respektive företag.

För ytterligare information gå till: www.webtrends.com eller kontakta:

Helena Liden,

JustPR Ltd