Wedins Skor & Accessoarer

Wedins avyttrar ägarandel i Skokanonen

Pressmeddelande   •   Mar 24, 2006 11:01 CET

Wedins har beslutat att ej utnyttja den option bolaget har att köpa resterande ägarandel i Skokanonen AB, en butikskedja i lågprissegmentet för skor. Istället avyttras den nuvarande ägarandelen om 33 procent helt till Domani AB. Köpeskillingen uppgår till 5,6 Mkr.
Syftet med avyttringen är att Wedins fullt ut vill fokusera på och utveckla koncepten Wedins, Rizzo och Don Donna, som verkar i volymsegmentet respektive det övre pris- och kvalitetssegmentet.

– Wedinskoncernen har en stark ställning på den nordiska marknaden med koncepten Wedins, Rizzo och Don Donna. Inom bolaget pågår en omfattande förändringsprocess och vi arbetar hårt för att vända utvecklingen och utveckla vår befintliga plattform. För att skapa ett lönsamt modeföretag ska vi fokusera på vår kärnverksamhet och avyttrar därför vårt innehav i Skokanonen, säger Hans Johansson, t f VD i Wedins Skor & Accessoarer.

Avyttringen av Wedins ägarandel belastar resultatet och moderbolaget med cirka 0,6 Mkr vilket kommer att påverka Wedins delårsrapport för det tredje kvartalet.

Närmare upplysningar:
Hans Johansson, t f VD Wedins, telefon 08-508 99201 eller 070-604 3993