West International

beQuoted nyheter: West International växer med informationssystem - Ny order på kiosker och infrastruktur till Kista Galleria

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 11:38 CEST

Med ett växande utbud av automater och tjänster har West International nått en bit i sin målsättning att etablera en bred plattform för banktjänster i butik. Samtidigt växer nu bolaget på informationssystem genom samarbetet med mjukvaruutvecklaren ClickBase.

Automatsidan allt bredare
Nyligen meddelades en order på informationskiosker och informationssystem till Kista Galleria. West står för hårdvaran och ClickBase för mjukvaran i en interaktiv orienteringstavla som guidar köpcentrets besökare och samtidigt visar dem erbjudanden från butikerna.

West fortsätter att bredda sitt utbud av automater inom affärsområdet Paystation och för närvarande är det informationskiosken som står för volymerna. Den har levererats till ett tiotal köpcentrum i Sverige och Norge. Enligt Anders Huusko ligger prognosen på runt 70 enheter det närmsta året.

Betalautomater till ICA
Utrullningen av betalkiosken Paystation fortsätter och automaten har enligt Anders Huusko tagits emot väl ute i butikerna. Just nu är man i färd med ett antal installationer för ICA och han beskriver säljarbetet som att bryta ny mark.

Konceptet med en räkningsautomat är fortfarande nytt men butikernas nyfikenhet på konceptet är stor:

- Efterfrågan är i allra högsta grad stor i och med att Svensk Kassaservice lagts ned. Men intresset gäller inte bara Paystation utan även scanning-utrustning. Vi har levererat infrastruktur till ungefär hälften av Direkten-kedjans 300 butiker, säger Anders Huusko.

Ett växande koncept
Paystation, som sålts in som en räkningsautomat, finns nu även som en multifunktionskiosk. Anders Huusko säger att man har knutit ihop betalningstjänsterna med bland annat ljudbokskiosken Audiobox funktionalitet. Och det är i multikiosken han ser konceptets framtid.

- Butiksägarna ser gärna fler tjänster de kan tjäna pengar på.

Desto trögare går det för helhetslösningen PayStation XL Desktop som bolaget tog fram och levererade till de orter där PTS upphandlade ersättningslösningar för Svensk Kassaservice.

- Staten ser helst att marknaden själv täcker det här servicebehovet som finns. Med vår Paystation-kiosk kommer marknaden att göra det, säger Anders Huusko och fortsätter:

- Jag ser med stor tillförsikt på den kommande 12 månaderna. Om vi får igång våra kärnprodukter igen kommer det att bli riktig snurr under de kommande tre kvartalen, samtidigt som vi har massor av intressanta projekt på automatsidan. Det är en framtidsmarknad som jag ser kommer att växa för varje år framöver för oss.

Väntar sig en återhämtning
Efter en stark inledning på verksamhetsåret 2008 / 2009 har trenden vänt nedåt. Bolagets tredje kvartal (januari - mars 2009) var resultatmässigt svagt till följd av en svag utveckling på kassasystem och bankterminaler.

Bolaget väntar sig en återhämtning för kassasystemen under hösten då skatteverkets införandedatum för nya kontrollenheter är satt till den 1 januari 2010.

Därtill kommer bankernas och butikernas anpassning till betalkortens nya chipbaserade teknik. Senast vid utgången av 2010 måste alla kredit- och betalkort, liksom terminaler och kassasystem, vara EMV-uppgraderade (Europay, MasterCard och Visa, beQuoteds anm).

Bankterminalerna har historiskt sett varit stommen i Wests verksamhet och stått för ungefär hälften av omsättningen. Med en tuff konkurrens har det inneburit knappa marginaler för rörelsen och ihållande lönsamhetsproblem.

Samtidigt som kassasystemen och bankterminalerna gått trögt har dock bolaget växt på automatsidan, en välkommen utveckling då marginalerna på automaterna varit bättre än på det övriga sortimentet.

Spännande halvår väntar
I dagarna löper Wests verksamhetsår ut och beQuoted räknar med ett mellanår med god försäljningstillväxt men sämre marginaler, trots en positiv utveckling på automatsidan.

Spänningen ligger framöver och den nya kassalagen kan under det kommande halvåret ge omsättningen en rejäl skjuts. Införandet av de nya kontrollenheterna kan säkert också spilla över försäljningen av bolagets andra produkter när butikerna väl häver sina investeringsstopp.

JOHAN NYGREN
johan.nygren@beQuoted.com