Westermo Data Communications AB

Westermo utökar sin serie med Ethernet Extenders

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2010 13:48 CET

En ny SHDSL Ethernet Extender med avancerade switch- och routing-funktioner och utökad överföringshastighet på en tidigare modell

Westermo Data Communications AB har utökat sin serie Ethernet Extenders, Wolverine, med den nya DDW-225 och en förbättrad variant av DDW-120. De två robusta och industriella produkterna är en del av Westermos omfattande utbud av SHDSL extenders som används för att skapa eller utöka Ethernet-nätverk med hög hastighet och över långa avstånd. Både simpla och mer komplexa lösningar kan upprättas genom att använda alla typer av partvinnad kopparkabel.

DDW-225 är den första Ethernet Extender från Westermo som använder operativsystemet WeOS. Det är samma mjukvara som redan används i Westermos mest avancerade switch-serie, RedFox. WeOS kommer med avancerade switch- och routing-funktioner, vilket gör det möjligt att hantera även de mest komplexa industriella nätverken.

Den förbättrade DDW-120 är tänkt att användas för enklare punkt-till-punkt-applikationer, eller som start- eller slutpunkt i multidropp-applikationer tillsammans med DDW-220/221/222/225. Den uppdaterade modellen klarar en dataöverföringshastighet på upp till 15.3 Mbit/s i båda riktningar, och avstånd upp till 10 km beroende på kabelns kvalitet. Den ökade kapaciteten är ett stort bidrag till de alltjämt ökande kraven på bandbredd i applikationer som hanterar bland annat videoströmmar.

DDW-225 har dubbla SHDSL-interface och en inbyggd fyraportas konfigurerbar Ethernet-switch, vilket innebär möjlighet att skapa kompletta nätverkslösningar med multidropp- eller ringtopologier. Produkten är anpassad till extremt tuffa industriella driftsförhållanden och har en överföringskapacitet på upp till 5.7 Mbit/s i båda riktningar, och över avstånd upp till 15 km. Det innebär att produkten är särskilt användbar i applikationer för järnväg, tunnlar, motorvägar, hamnar, kraftstationer och tunga industrier.

DDW-225 inkluderar även Westermos unika FRNT-teknologi (Fast Recovery of Network Topology), vilket är det snabbaste redundansprotokollet på marknaden att återuppta kontakt i händelse av länk- eller hårdvarufel. DDW-225 stödjer dessutom multipla ringar där man kan köra en FRNT-ring på SHDSL-interfacet och en RSTP-ring på switch-porten. Funktionalitet såsom VLAN, statisk routing, layer 3-switchning, IGMP snooping, brandvägg, SNMP v3 och VPN bidrar till att kunna kontrollera dataflöden och ger en förhöjd säkerhet.

DDW-120 är utvecklad att vara transparent för multicast-adressering och är lämplig att använda i VLAN-lösningar. Vidare tillåter den genomströmning av IPSec-krypterad VPN-trafik (Viritual Pivate Network) och kan också användas tillsammans med protokoll såsom Modbus®/ TCP and PROFINET® I/O. DDW-120 är mycket enkel att installera, där ingen som helst mjukvarukonfiguration krävs. Däremot finns justeringsmöjlighet via DIP-switchar för att uppnå bästa möjliga resultat på långa eller dåliga kablar. Enheten har funktion för detaljerad diagnostik, som kan läsas och analyseras av användaren för att få information om linjens kvalitet och uppkopplingens status.

Som de övriga produkter i Wolverine-serien är dessa två lämpade för tuffa industriella förhållanden. De robusta enheterna klarar extrema temperaturskillnader och galvanisk isolation är standard mellan alla interface. Linjesidan är dessutom utrustad med utökat skydd för överspänning och transienter. DDW-225 kommer också med godkännande för potentiellt explosiva miljöer enligt ATEX II 3 G - Ex nA IIC T4 Gc.

För mer information kontakta:

VD Westermo Data Communications AB, Anders Felling,
Tel: +46 (0)21 548 08 75, Mobil: +46 (0)76 229 49 69