Westinghouse Electric Sweden AB

WESTINGHOUSE FORTSÄTTER ATT LEVERERA BRÄNSLE TILL LEIBSTADT KÄRNKRAFTVERK I SCHWEIZ

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 10:00 CET

BRYSSEL, den 10 december, 2013 - Westinghouse Electric Company meddelade idag att Kernkraftwerk Leibstadt AGhar beslutat sig för att förlänga sitt bränslekontrakt med Westinghouse för tillverkning och leverans av nya bränsleladdningar till kärnkraftverket i Leibstadt, Switzerland. Som ett resultat av beslutet blir det befintliga kontraktet (som idag inkluderar leverans av fem bränsleladdningar under åren 2011-2015) förlängt med ytterligare två leveranser av bränsleladdningar under 2016 och 2017.

Enligt kontraktet, undertecknat av Westinghouse Electric Sweden AB, kommer Westinghouse att tillverka bränslepatronerna i sin tillverkningsenhet i Västerås, Sverige.

Westinghouse Vice President och Managing Director för Norra Europa Johan Hallén, säger, “Vi tror att förlängningen av detta kontrakt är ett bevis på Leibstadts höga förtroende för Westinghouse bränsle både när det gäller kvalitet och tillförlitlighet. Westinghouse har varit en viktig bränsleleverantör för Leibstadt kärnkraftverk sedan 1990.”

Westinghouse är en global single-source bränsleleverantör för tryckvatten-, kokarvatten- och avancerade gaskylda reaktorer och har enheter för bränsletillverkning runt om i världen, varav två enheter i Europa: Springfields Fuels Limited (Preston, Lancashire, Storbritannien) och Westinghouse Electric Sweden (Västerås, Sverige). Westinghouse levererar idag bränsle till 147 kärnkraftverk över hela världen.

Westinghouse Electric Company, a group company of Toshiba Corporation (TKY:6502), is the world's pioneering nuclear energy company and is a leading supplier of nuclear plant products and technologies to utilities throughout the world.  Westinghouse supplied the world's first pressurized water reactor in 1957 in Shippingport, Pa., USA. Today, Westinghouse technology is the basis for approximately one-half of the world's operating nuclear plants, including more than 50 percent of those in Europe.

Westinghouse Electric Company , del av företagsgruppen Toshiba Corporation (TKY:6502), är en global kärnkraftspionjär och idag en ledande leverantör av teknologi och produkter för kärnkraftsindustrin runt om i världen. Westinghouse levererade år 1957 världens första tryckvattenreaktor till Shippingport, Pa, USA. Idag är ligger Westinghouse teknik till grund för närmare hälften av världens kärnkraftverk i drift, och för mer än häften av de kärnkraftverk i Europa.