Miljöpartiet de gröna

Wetterstrand: Cyniskt avfärda G77

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 17:10 CET

Konflikten mellan de rika länderna och resten av världen blir nu allt mer akut i de pågående klimatförhandlingarna i Köpenhamn. Det är en logisk följd av de rika ländernas agerande, hävdar Maria Wetterstrand som är på COP15.

- G77-länderna är i grunden är upprörda över de rika ländernas låga ambitionsnivåer, säger Maria Wetterstrand. Förhandlingarna håller på att urarta till en odemokratisk fars där rika länder försöker smita undan sitt ansvar och vältra över det på utvecklingsländer. Det är förståeligt att utvecklingsländerna reagerar

Idag avbröt G77 under en halv dag samtalen i de arbetsgrupper som tillsatts, i protest mot det de upplever som ett hot mot en fortsättning för villkoren i Kyotoprotokollet.

- När G77 idag satte hårt mot hårt i förhandlingarna avfärdades de av representanter med anklagelser att ”leka procedurlekar”. Det är oerhört cyniska anklagelser. Just nu är det de som slåss för vår gemensamma framtid, säger Maria Wetterstrand.

Maria Wetterstrand finns på plats i Bella Center där klimatförhandlingarna pågår.

FÖR VIDARE INFORMATION:
Anders Wallner, språkrörssekreterare för Maria Wetterstrand, 0702-15 43 32
MILJÖPARTIET DE GRÖNA
Riksdagen, Mynttorget 2, 100 12 Stockholm
08-786 40 00 (växel)
Läs mer om grön politik: www.mp.se
Se också: www.youtube.com/miljopartiet och www.twitter.com/miljopartiet