Miljöpartiet de gröna

Wetterstrand: Fortsatt hasardspel med fisket!

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2003 15:06 CET

Detta är ett fortsatt hasardspel med fisket. Det säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand i en kommentar till resultatet av EU-förhandlingarna om fisket idag.

- Det är som att famla omkring vid en stupkant med bindel för ögonen ett år till. Fortsatt torskfiske betyder fortsatt risk för att beståndet kollapsar, och att det tar längre tid för torsken att återhämta sig, säger Maria Wetterstrand.

Tidigare i höstas slog forskarna fast att läget är så allvarligt att det behövs ett totalstopp för torskfisket i Nordsjön och Skagerarrak. Fisket måste också begränsas på andra arter, där torsk tas som bifångst.

Men än en gång har EU valt att strunta i forskarnas råd. Först föreslog kommissionen oförändrat torskfiske i hopp om att äntligen få igenom en mer långsiktig plan för förvaltningen. Sedan har medlemsstaterna i rådet höjt kvoterna för arter som ger torsk som bifångst och därmed indirekt ökat trycket på torsken.

Rådet antog en något försvagad återhämtningsplan för torsken. Avsikten är att knyta förvaltningen närmare den vetenskapliga rådgivningen och undvika den årliga huggsexan där ministrarna slåss om större fiskerättigheter.

- Sverige gjorde rätt som röstade för återhämtningsplanen och mot de nya fiskekvoterna, anser Maria Wetterstrand, som dock är mycket kritisk mot de länder som drivit igenom kvoterna.

- Vanskötsel av fiskebstånden berövar oss mycket mer fiske än vad de länder som klagar nu begär. Hade vi skött torskbestånden så hade vi kunnat ta upp mycket större kvoter idag. Kortsiktigheten är ett svek mot kustsamhällen, fiskare och konsumenter i hela Nordeuropa, säger Maria Wetterstrand.

Kontakt:
Caroline Kling