Bergslagens Destilleri Örebro

Whisky och snaps från Nora på export till Asien

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 14:59 CET

Bergslagens Destilleri i Nora har under ett par månader jobbat målmedvetet med kontakter i Asien för att få ut sina produkter på exportmarknaden. Nu är det klart och den första containern med Engelbrekt whisky och snapsen Tre små gummor är på väg till Thailand och beräknas komma fram första veckan i mars.

Kunderna är restauranger och barer men även en del butikskedjor har tagit in produkterna. Företagets andra produkter, Bergslagens Gin och nya Granit Vodka kommer även dessa gå på export och leverans kommer ske i mitten på mars. Det är bland andra Bangkoks internationella flygplats som beställt gin och vodka från Bergslagens Destilleri.

-  Att bygga upp affärsmässiga relationer med flera stora distributörer i Asien och mellanöstern är en bra start på vår exportsatsning och ger oss en god grund att stå på. Vi har som målsättning att allt ska vara klart med export av alla våra produkter till stora delar av världen i god tid tills vår egen whisky är klar för buteljering, säger Mats Lihnell, VD på Bergslagens Destilleri.

Byggnationen av whiskydestilleriet fortgår nu och vi beräknar att färdigställa det under 2013. I dag finns det en trevlig whiskypub med bra mat och ett unikt utbud av whisky. På destilleriet finns även konferensmöjligheter för upp till 35 personer.

-  Affärerna vi gör med utlandet är helt avgörande för hur vi ska utvecklas i framtiden. Det går inte att enbart se Sverige som sin marknad, den är alldeles för liten. Nu tar vi steget ut i världen och det är riktigt inspirerande och kul att sälja våra produkter på en internationell marknad. Jobbar man med kvalitet så kommer man lyckas där, menar Patrik Axelsson, försäljningschef på Bergslagens Destilleri.

Kontakta oss för mer info Mats Lihnell, 0708-23 56 82, mats@bergslagensdestilleri.se
Patrik Axelsson, 0733-18 90 00, patrik@bergslagensdestilleri.se

Bilder finner ni på

Bergslagens Destilleri är ett destilleri Nora, vi ska tillverka och sälja maltwhisky. Just nu färdigställs byggnationen av destilleriet som kommer bli en destination för whiskyupplevelser. I samma lokal som destilleriet kommer det bla. finnas whiskybar, restaurang, besökcentra, shop och konferensavdelning.