Universal Music Sweden

White Lies tillbaka med nytt album och spelning på Cirkus i vår

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 10:04 CET

Med ett romantiskt patos och passionerat förhållande till musiken har White Lies på bara några få år vuxit i den storslagna dräkt som de nu bär. Med episkt mörka tongångar som kontrasteras med hoppfulla texter som slår an en ton i oss alla, har de vunnit över fans från alla håll och kanter och erövringen av världen fortsätter. Nästa år gästar killarna Sverige för en konsert. Den 28 februari spelar de på Cirkus i Stockholm. Biljetterna släpps den 19 november.

De tre unga männen som utgör White Lies, Harry McVeigh (sång, gitarr), Charles Cave (bas) och Jack Lawrence-Brown (trummor), har trots sin unga ålder, spelat ihop i många år. Redan när de var femton år påbörjades embryot till det som skulle mynna ut i succén White Lies, då under namnet Fear of Flying, och under några månader i 2007 så skapade de en berättigad hajp. Tillsammans med demonproducenten Ed Buller, som spelat in sådana storheter som Suede och Pulp, skapade de debuten ”To Lose My Life...”, ett album som klev rakt in på den brittiska albumlistans förstaplats 2009 och hamnade på US Billboards Top Heatseekers fjärde plats. Media hyllade bandet som ett nytt Glasvegas och med placeringar på listorna i över tio länder drog White Lies ut på en kritikerrosad turné som tog dem till fans runtom hela världen.

Nya albumet ”Ritual” släpps Måndagen den 17e Januari 2011. Albumet innehåller tio spår och är producerat av Alan Moulder (Smashing Pumpkins, My Bloody Valentine, Nine Inch Nails) på Assault & Battery studios i London. Första singeln från albumet, ”Bigger Than Us” släpps digitalt nu på fredag den 19e november.

Konsertinfo
28.2 Stockholm, Cirkus