Promosalons Sverige AB

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 15:10 CEST

Presskommuniké, augusti 2013.

WHO’S NEXT PRÊT-A-PORTER PARIS med nya rekord -  MODEBRANSCHEN TROTSAR KRISEN

WHO’S NEXT PRÊT-A-PORTER PARIS  www.whosnext.com avslutade sommarsäsongen 2013 efter att ha önskat 44 502 besökare välkomna. Det var det internationella perspektivet som stod i fokus och utställare, uppköpare och övriga besökare sköt den ekonomiska krisen i Europa åt sidan och strömmade till mässområdet i Paris som aldrig förr.

INTERNATIONELL SATSNING

Utställare ser WHO’S NEXT PRÊT-A-PORTER PARIS  som den enda mässan för internationellt dammode där de är säkra på att möta de flesta internationella exportörer och uppköpare av toppkvalitet. De största deltagarländerna förutom Frankrike, är Italien, Tyskland och Belgien som noterade en ökning med tio procent. När det gäller export till mera avlägsna marknader, toppar Mellanöstern statistiken med en ökning på 18 procent jämfört med juni 2012. Japan blev återigen det fjärde största deltagarlandet med 1 532 besökare, vilket visar en jämn intresseökning under de senaste åren.

BUSINESS

Sett ur en företagsmässig synvinkel, verkar de märken som strategiskt utnyttjat mässan för satsning på exportmarknaden, ha nått bäst resultat. Satsning på savoir-faire och kvalitet har också lönat sig. Uppköparna sökte i ökande grad marknader med stor bärkraft och högt mervärde.

WOMEN'S READY-TO-WEAR

Detta gäller i synnerhet damkonfektion där intresset var stort bland utländska besökare speciellt från Italien, Ryssland och Storbritanien. Det var i synnerhet märken som ställdes ut i avdelningen "PRIVATE" i Hall 7.1 som tilldrog sig stort intresse. De flesta utställarna menade att detta var den bästa årgången sedan PRET-à-PORTER PARIS mässan blev uppköpt 2011.

URBANWEAR
Åsikterna från deltagarna i avdelningen MR & MRS BROWN är mera nyanserade. Utställarna säger sig vara besvikna över att franska butiksägare och uppköpare inte ställde upp bättre på mässan, förmodligen för att inte lämna sina butiker efter en sviktande försäljning under de första sommarmånaderna. De menar att de franska aktörerna borde utnyttjat mässan mera aktivt för att upptäcka nya produkter, hämta idéer och inspiration. De flesta säger däremot att de knutit nya kontakter på exportmarknaden och säkrat goda kontrakt.
ACCESSORIES

Utställare av tillbehör som smycken, skor, väskor, skärp osv var i allmänhet nöjda med den nya organisationen av utställningen, med en klarare indelning i olika produktkategorier. Stora butikskedjor och internationella firmor var starkt representerade. Etablerade utställare rapporterar om goda resultat. Däremot var nya utställare mindre nöjda. Flera av dem menar att dagens uppköpare tvekar att satsa på nya produkter och trender. I allmänhet noterade de utställare som väl förberett mässan, de bästa resultaten.

RESULTS

Generellt tycker utställare och besökare att atmosfären var positiv och präglad  av energin från alla de evenemang som arrangerades utanför utställningshallarna. Alla var begeistrade över Catwalk showerna som tog publiken med storm två gånger om dagen visar responsen från deltagare på Who’s Next i juli i år.

För ytterligare information, gå in på www.whosnext.com

Kontakt i Sverige: Promosalons Sverige AB

Tel: 08-660 40 11 – E-post: sweden@promosalons.com