Folkpartiet

Widman (fp): Cirklande Gripar räcker inte i Afghanistan

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 15:03 CET

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna i riksdagen 07-02-23

- Försvarsmaktens tanke att cirklande stridsflygplan räcker för att "kyla ned situationen" inger oro. Skall vi satsa hundratals miljoner på en sådan insats måste flygplanen kunna göra nytta. I detta ingår både spanings- och attackföretag till stöd för förband på marken. Flyguppvisning kan vi göra här hemma.

Det säger Allan Widman (fp), ledamot i riksdagens försvarsutskott, med anledning av att Försvarsmaktens insatschef, Jan Johnsson, föreslår att JAS Gripen skall vara insatt senast om två år i någon internationell operation. Uttalandet får stöd från folkpartiets försvarspolitiske talesman Allan Widman:

- Det är pinsamt att den enskilt största utgiftsposten i den svenska materielbudgeten ännu inte kommit till nytta för den internationella säkerheten. Svenska stridsflygplan har ej deltagit i utlandsstyrkan sedan 1964. Att sätta en tidsgräns för när Gripenplanen skall kunna vara insatta är ett bra sätt att äntligen åstadkomma internationell förmåga. Insatschefens uttalande måste tolkas som ett löfte från Försvarsmaktens sida. Det är djärvt, men mycket vällovligt.

Allan Widman, riksdagsledamot (fp)
0702-43 59 55, allan.widman@riksdagen.se

Jens Pettersson, politisk sekreterare (fp)
08-786 42 45, 0708-54 90 88, jens.pettersson@riksdagen.se