Folkpartiet

Widman (fp) om förslaget att skrota JAS-plan: Erbjud de överflödiga JAS-planen till Baltikum!

Pressmeddelande   •   Apr 26, 2006 13:26 CEST

- ÖB:s vilja att avveckla 70 av de äldre JAS-planen är riktig. Dessa plan är inte anpassade för Försvarsmaktens nya, internationella uppgifter. Att behålla dem innebär stora kostnader utan motsvarande nytta, säger Allan Widman (fp) försvarspolitisk talesman, ledmaot av försvarsutskottet

- Istället för en skrotning bör Sverige dock erbjuda dem till Estland, Lettland och Litauen. De baltiska staterna saknar eget flygvapen och är därför beroende av andra länder för skyddet av sitt luftrum. På samma sätt som vi på 90-talet bidrog till uppbyggnaden av markstridskrafter i Baltikum bör vi nu ge balterna hjälp med uppbyggnaden av luftstridskrafter.

- De äldre JAS-planen är tillräckliga till antalet och passar väl för s.k. air-policing. Försvarsminister Leni Björkklund bör ta upp frågan bland annat med den delegation från Estlands försvarsutskott som nu besöker Sverige. Att bidra till ett starkare försvar av Baltikum ger också Sverige en större säkerhet, säger Allan Widman.

Allan Widman
riksdagsledamot (fp)
allan.widman@riksdagen.se

Viktoria Leigard