Folkpartiet

Widman: ÖB ger folkpartiet rätt

Pressmeddelande   •   Dec 17, 2003 15:39 CET

Kommentar till ÖB:s debattartikel i DN:
ÖB ger folkpartiet rätt

- ÖB har rätt i att priset för utanförskap är högt. Sverige borde för länge sedan blivit medlemmar i NATO. Det hade gett oss bättre möjligheter att påverka den försvars- och säkerhetspolitiska utvecklingen i Europa och att, inom EU, slå vakt om den transatlantiska länken.

Det säger Allan Widman (fp), ledamot i försvarsutskottet, i en kommentar till överbefälhavare Johan Hederstedts debattartikel i Dagens Nyheter på onsdagen.

- Tyvärr verkar regeringen och dess samarbetspartners aldrig lyssna på sina främsta verksamhetsföreträdare. Johan Hederstedt är inte den första avgående ÖB:n som pekat på värdet av ett svenskt medlemskap i NATO. Frågan är om han blir den siste?

- Det är också oroande att Hederstedt varnar för den pågående utvecklingen av Nätverksbaserat försvar (NBF). I tysthet håller regeringen och försvars-industrin på att inleda utvecklingen av nya ledningssystem. Folkpartiet har tidigare varnat för att detta sker utan att integrering garanteras, dels med NATO och EU samt dels med våra egna ”blåljusmyndigheter”. Det handlar om miljardbelopp och risken är stor att Sveriges skattebetalare får betala både en, två och tre gånger, säger Allan Widman (fp).

Bild på Alla Widman för fri publicering finns här:

Allan Widman
Riksdagsledamot (fp)