Wordpower

Widrikssons blir största åkeriet i Stockholm

Pressmeddelande   •   Maj 10, 2012 08:26 CEST

Widrikssons Åkeri AB förvärvade den 2 maj 2012 Bengt Hildemar Transport AB. I och med förvärvet blir Widrikssons Stockholms största privatägda åkeri. Fordonsflottan uppgår därmed till 130 bilar och antalet anställda är 170 personer. Förvärvet är ett steg i Widrikssons Åkeris fortsatta expansion.

– Vår främsta drivkraft just nu är att växa som företag och denna affär ger oss en god grund för fortsatt expansion. Vi stärker vår fordonsflotta och personalstyrka och får större flexibilitet i vår leverans vilket gagnar alla våra kunder och samarbetspartners, säger Jörgen Thunholm, VD på Widrikssons Åkeri AB.

Widrikssons Åkeri AB har funnits sedan 1953 då företaget startade som tidningsutkörare. Avtalet med Aftonbladet har Widrikssons kvar ännu i dag från den tiden. En stor del av leveranserna har kommit att bli inom näthandeln, leverans av matkassar är ett segment som har växt markant de senaste åren och där Widrikssons har tagit en ledande position.

– Widrikssons är ett välskött företag med gott renommé, jag är säker på att såväl vår personal och våra kunder kommer att hamna i utmärkta händer, säger Bengt Hildemar.

Widrikssons profil inom miljöområdet är stark och företaget har satsat hårt på biogas och miljöfordon. Förvärvet skapar nu ännu större manöverutrymme för nysatsningar både inom miljöområdet och inom service.

– Bengt Hildemar Transport AB är ett ansett transportföretag med duktig personal och välhållen fordonspark. Intentionen är att denna affär ska vara startskottet till en period av ytterligare tillväxt och nyförvärv, säger Jörgen Thunholm.

Jörgen Thunholm, VD Widrikssons Åkeri AB
Tel: 08-588 929 19
jorgen.thunholm@widrik.se

Fakta Widrikssons Åkeri AB
Företaget grundades 1953 och är ett etablerat distributionsåkeri med Storstockholm som arbetsfält. Nära nog dygnet runt levererar Widrikssons styckegods och livsmedel. Företaget har högsta kreditbetyg och är kvalitets- och miljöcertifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 och leder utvecklingen för miljövänliga transporter inom distribution.

Fakta Widrikssons Åkeri AB