TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Wigéns lanserar varselmössor

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2012 12:58 CET

Nu lanserar hattmakaren Oscar Wigén i Tranås en egen varselkollektion med mössor, kepsar och hattar för yrkesfolk. Målgruppen är främst verksamma inom underhåll av infrastruktur. VD Jan Gustafsson förklarar satsningen:

- Vi har noterat att det finns gott om High visibilityplagg på marknaden, men när det gäller huvudbonader är utbudet betydligt mindre. Vi har redan fått en första order från vår största marknad Tyskland. Det här blir ännu ett ben för oss att stå på.

För att bryta det ensidiga beroendet av den enskilda beklädnadsfackhandeln genomför Wigéns, 106 år i år, en storsatsning på yrkesfolk:

- Vi har traditionellt varit en leverantör av uniformsmössor sedan många år till polis, militär och flygbolag. Nu siktar vi in oss på en ny grupp, alla som jobbar nära trafik av olika slag. Det rör sig om allt från asfaltläggare och renhållare till flygplatsarbetare.  Den nya kollektionen täcker allt från storsäljaren pilotmössan och keps till stickat, säger Jan Gustafsson.

Marknadsföringen är redan igång och den ska främst fokusera på branschpress, personliga möten, mejl och nya kunder som kan bli referensbärare av Wigéns varselhuvudbonader:

- Vårt koncept är inte det billigaste. Wigéns är kända för hög kvalitet, stort hantverkskunnande samt att vi är en pålitlig leverantör. Vi vet att det finns många återförsäljare för den här typen av produkter på våra viktigaste marknader –Tyskland, Sverige och USA. Dessa kan vi identifiera ganska snabbt.

Jan Gustafsson säger att ju fler ben företaget har att stå desto bättre klarar man svackor inom olika produktgrupper:

- Vi är övertygade om att detta är på väg att bli något stort och påverka vår omsättning uppåt rejält, säger han.

Efter tre kvartal kan Jan Gustafsson konstatera att tajmingen vad gäller årstidernas ankomst kunde varit bättre för ett så väderberoende företag som Wigéns:

– Vår och sommar blev inte vad vi väntat oss. Lägg därtill att värmen kom igång först i augusti. Men tack vare mycket bra export till Tyskland och USA så matchar vi 2011 års tre första kvartal.

Medarbetarägda Wigéns, som grundades för exakt 106 år sedan, har haft en riktig stor hit på marknden. Pilotmössan.  Under den iskalla vintern 2010 till 2011 blev företagets mössa en gigantisk försäljningssuccé i främst Tyskland, Sverige och USA:

– Den blev högsta citymode och den köptes av både män och kvinnor. Unga tjejer föll pladask för den. Vi kunde sålt hur många som helst, men lagren tog slut helt enkelt, säger Jan Gustafsson.

I år lever pilotmössan vidare, men den kräver betydligt kallare väderlek för att ta riktig fart. Införsäljningen i år har halverats. Den milda vintern innebär att handlarna har en hel del osålda pilotmössor i lager, som man nu plockar fram igen:

– Det som rullat på bra är däremot våra traditionella produkter, som klarar en vinter som ligger på minus fem till plus fem grader. Stickat, filtmössor och kepsar säljer fint. Kepsen med öronlappar klarar för övrigt upp till 15 minusgrader, säger Jan Gustafsson.

Wigéns, som har 14 anställda i Tranås och 45 medarbetare i den egna fabriken i Estland och beräknas omsätta 40 miljoner kronor i år, är medlem i TEKO.

Ta mig till deras hemsida!