Microsoft Sverige AB

Windows 10 är första steget mot en helt ny generation av Windows

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 19:55 CEST

Med en tidig version av Windows 10 presenterar Microsoft idag framtiden för företag och organisationer. Nyheterna som presenteras innefattar bland annat en helt ny sömlös användarupplevelse, smidigare hantering och förbättrad säkerhet. Den 1 oktober är det möjligt att ladda hem Technical Preview av Windows 10.

- Windows 10 bygger vidare på vår vision med Windows 8 och idag tar vi det första stora klivet mot en helt ny generation av Windows. Windows 10 kommer vara det självklara valet för företag och organisationer då det låter användaren vara produktiv oavsett plats och enhet, säger Thomas Floberg, Affärsområdeschef för Windows och Surface

Produktivitet oavsett enhet och plats

Windows 10 anpassar sömlöst användarupplevelsen oavsett vilken enhet som används, från små smarta prylar till stora företagsdatacenter. Windows 10 finns med dig oavsett om du använder din Xbox, surfplatta, telefon eller dator.

För utvecklare innebär Windows 10 att det nu handlar om en gemensam app-plattform för alla enheter. Applikationer behöver endast skrivas en gång sedan är det enkelt att rulla ut applikationen på olika typer av enheter och göra den tillgänglig för alla Windows-användare.

Anpassat för det moderna företaget

Med Windows 10 finns flera företagskritiska funktioner integrerade direkt i operativsystemet. Bland annat företagsanpassade säkerhetsfunktioner som skyddar såväl identiteter som information oavsett var informationen lagras eller skickas. Med de nya säkerhetsfunktionerna minskar risken för intrång i system, informationsstöld och phishing-attacker.

I Windows 10 är det enklare och smidigare att installera och hantera IT-miljön, något som kan sänka kostnaden för företag och organisationer. Till exempel är det nu enkelt att uppgradera från Windows 7 eller Windows 8 utan att först återställa datorerna. Det är också möjligt att välja i vilken takt man vill rulla ut uppdateringar och förändringar.

Nyheter i Windows 10 Technical Preview

Start-menyn är tillbaka och erbjuder snabb tillgång till dina favoritprogram, filer, appar och hemsidor.

Appar från Windows Store kan nu öppnas i den ”traditionella” skrivbordsmiljön.

Det är nu möjligt att ha flera parallella skrivbord öppna samtidigt. Istället för att en mängd program, appar och filer överlappar på ett enda skrivbord kan du nu enkelt skapa och skifta mellan olika skrivbord. Till exempel kan du ha olika skrivbord för olika projekt, eller skrivbord uppdelade efter arbetsrelaterat och privat.

Windows Insider Program

Idag presenterar vi även Windows Insider Program. Windows Insider Program. Det nya initiativet låter Microsoft arbeta nära kunder för att tillsammans forma Windows framtid. Deltagare i programmet är med tidigt i utvecklingscyklerna med möjlighet att föra en dialog med Microsoft om förändringar och förbättringar.

Idag har vi presenterat en tidig version av Windows 10 och imorgon klockan 18:00 är det möjligt att ladda hem Technical Preview. Arbetet med Windows 10 har bara börjat och uppdateringar och nyheter kommer att presenteras löpande.

Läs gärna mer på Windows-bloggen.

För mer information kontakta:

Thomas Floberg
Affärsområdeschef för Windows och Surface
thomas.floberg@microsoft.com
073-408 32 85

Microsoft grundades 1975 och är ett världsledande teknikföretag som vill hjälpa företag och privatpersoner att nå sin fulla potential. På Microsoft Sverige leder vi marknaden genom våra drygt 600 medarbetare som dagligen arbetar för att göra livet enklare för alla.