Svenska Orienteringsförbundet

Wingstedt kan tvingas avstå sprintfinalen

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2004 12:22 CEST

Emil Wingstedt har dragits med en förkylning under den gångna veckan och tisdagsförmiddagens sprintkval var en test. Emil klarade sig till final som 17:e och sista man i sitt heat och hade japanen Toshiyuki Matsuzawa en sekund efter sig. Om det blir någon final är dock osäkert.
- Vi får se hur han känner sig om någon timma. Det blir inte tal om någon chansning om han inte känner sig kry, säger förbundskapten Göran Andersson.

Emil Wingstedt är fyra poäng efter fransmannen Thierr Gueorgiou inför de tre avslutande tävlingarna i världscupen. Då samtliga tre måste räknas in i sammandraget är det ett måste att samla poäng i varje lopp. Nu kan Emil Wingsteds världscupdrömmar stanna just vid drömmar. En förkylning verkar sätta stopp för svensken.
- Emil har varit förkyld sedan i onsdags. Han känner sig bättre men förmiddagens kval var ett test, säger Göran Andersson.
Beslut om huruvida Wingstedt springer finalen eller inte tas någon timma före start.
Emil Wingstedts kvallopp gav inga direkt positiva besked. Med 17:e plats klarade han alltså finlaplatsen med en enda sekunds marginal. Det var inte bara långsam löpning som orsakade den krisen. Vid ett par tillfällen gjorde Emil kostsamma misstag.
- Det är inte lätt att springa orientering i en fart du inte är van vid. Allt blir annorlunda då, säger Göran Andersson.