Uppsala Konsert & Kongress

Uppsala Konsert & Kongress
Torsdag 8 november 19.30
Sal B

Torsdag 8 november kommer Winhill/Losehill till Uppsala Konsert & Kongress. Deras folk- och countryinspirerade låtar pulserar av kärlek och värme, saknad och smärta. Hymner med soulkänsla, blues och blåsorkester blandas med gitarr och himmelska stråkar. De detaljrika arrangemangen får musiken att sväva och texternas innehåll att gå rakt in i själen.

Deras debutalbum Swing of Sorrow slog ner tungt som en sten när det kom i februari. Utan tvekan en av de starkaste debuterna i Sverige någonsin! Och det finns en historia att berätta. Vintern 2006-2007 låg sångaren Jonas Svennem Lundbergs mor Karin svårt sjuk i cancer. Under de korta pauser som gavs från de långa dagarna på sjukhuset tog Jonas med sin vän Kalle Lundin för att spela musik i en källare på Haga i Umeå. Musiken blev ett sätt att försöka uthärda den svåra perioden och det enda uttrycket som gick att finna för alla motstridiga känslor: sorg, ilska, oro och hopp.

Winhill/Losehill formades i Umeå med Petrus Sjövik på bas, Daniel Nyström på gitarr, Henrik Nybom på trummor, Kalle Lundin på klaviatur och gitarr, textförfattaren Carl Åkerlund och Jonas Svennem Lundberg själv på sång och klaviatur.

I Winhill/Losehills musik möter mörkret ljuset. Det är vansinnigt vackert.

Arrangör: Uppsala Konsert & Kongress

Kontakt: Producent Patric Kiraly, patric.kiraly@ukk.se, 018-727 90 32

Uppsala Konsert & Kongress är mötesplats för kulturlivet, företag och organisationer. Här arrangeras konserter, föreställningar, kongresser, konferenser, event och banketter. I de olika konsertsalarna framträder internationella, nationella och lokala artister inom alla musikaliska genrer. En stark ledstjärna för verksamheten är att vara välkomnande för alla med ett programutbud som präglas av mångfald och hög kvalitet.